Fakta: Tips för en god natts sömn

Sömn är individuellt och alla behöver vi sova olika många timmar per natt. Det finns däremot några saker som kan vara bra att ha i åtanke:

Följ kroppsklockan. Sov på tider som passar just dig i den mår det går. Vissa är kvällsmänniskor, andra morgonmänniskor.

Regelbundenhet. Kroppen mår som bäst om du går och lägger dig, och stiger upp, vid ungefär samma tider varje dag.

Gå ner i varv. Att vara avslappnad innan du går och lägger dig är en förutsättning för god sömn.

Motion. Att motionera kan bidra till bättre sömn.

Källa: Stressforskningsinstitutet

Om du vill känna dig mindre trött är det rutiner varenda dag som gäller, enligt Bjørn Bjorvatn, vid det norska sömnsjukdomskompetenscentret. Helgernas sovmorgnar kan därför vara en bov.

Bjorvatns teori bekräftas av Susanna Jernelöv, psykolog och sömnforskare:

– Rutiner är inte så unikt för sömn. Kroppen funkar oftast bäst på rutiner på väldigt många sätt, till exempel när det gäller matintag. Det är så vi är gjorda.

När vi sover ut på helgerna så skjuter vi ofta på vår dygnsrytm som vi har till vardags. Vissa klarar utmärkt att ställa om dygnet under helgen och vara pigg på måndagsmorgonen, andra inte.

– Man riskerar att bli trött när man ruckar på sin dygnsrytm, ungefär som när man är jetlaggad. Och har man stora problem med sin sömn så kanske man ska vara mer noga med rutiner.

Men innebär det då att vi ska fortsätta ställa klockan på sju, även på lördagar och söndagar?

– Det kan vara svårt att hålla på med regelbundna tider hela tiden för att sömnen ska vara optimal varenda natt. På helgen kanske man vill kalasa lite eller bara vara uppe senare. Det kanske inte är så farligt att vara lite trött, säger Jernelöv.