Med hjälp av helsidesannonser i New york times och USA today  lanserade Starbucks sitt nya initiativ Race Together, som företagets vd Howard Schultz hoppas kommer leda till en diskussion kring rasism. Anställda uppmanas att skriva ”Race together” på kaffekopparna som säljs och diskutera rasism med caféernas kunder.

– Vi har problem med rasism i det här landet, och vi tror att vi och vårt land är bättre än så, sa Howard Schultz i presentationen där kampanjen presenterades.

Kampanjen möter dock stor kritik i sociala medier. På Twitter menar många att kampanjen trivialiserar den rasism som finns i USA, och gör den till någonting att småprata om snarare än kämpa mot.  Anställda är inte tvingade att delta i kampanjen, men kritiker menar att kampanjen sätter ytterligare press på anställda som arbetar under stressiga miljöer och ibland tjänar så lite som 65 kronor i timmen.

Rasism är ett omdiskuterat ämne i USA just nu, efter att polisers våld mot afroamerikaner i till exempel staden Ferguson lett till stora demonstrationer mot rasismen inom den amerikanska poliskåren.

Starbucks äger ungefär 12 000 kaféer världen över, och expanderade till Sverige 2010. Starbucks Sverige säger till Metro att det för tillfället inte finns några planer att ta kampanjen till Sverige.