Om några år kan det bli verklighet att cykla mellan Södermalm och Vasastan på fem minuter. Och att trampa i ytterligare fem minuter – utan att behöva möta en enda bil på vägen – kan man ta sig hela vägen från söder till Solna. 

Trafikverket utreder nämligen just nu om arbetstunneln för Citybanan kan göras om till cykeltunnel när det stora vägprojektet är klart 2017, skriver Lokaltidningen Mitt i. 

– Det vi undersöker är framförallt någon form av arbetspendling, främst morgon- och eftermiddag. Nattetid måste tunneln användas till underhåll, säger Ulf Lundström, säkerhetssamordnare vid Trafikverket, till tidningen. 

Tunneln ligger mellan 10 och 45 meter under marken och löper parallellt med Citybanan, från Södermalm, genom city och ända fram till Solna. 

Om den 4,1 kilometer långa tunneln görs om till cykelbana blir dem världens längsta cykeltunnel. Enligt Mitt i skulle hela sträckan skulle ta 10 minuter att cykla om man håller en fart av 30 kilometer i timmen.

I dag används tunneln för att transportera de arbetsredskap och fordon som behövs för att bygga Citybanan. Vanligtvis fylls och stängs arbetstunnlar igen när man har avslutat ett sådant här byggprojekt. 

– Det känns dumt att inte titta på möjligheten att utnyttja dem, säger Helena Sundberg, regionchef vid Trafikverket, till SVT Stockholm.