– Det är en slutlig återkallelse för hela verksamheten, så det är allvarligt.

Tomas Holm, Swedac, om myndighetens hittills största indragning på besiktningsmarknaden.

Fakta: Fordonsbesiktning

Vid halvårsskiftet 2010 upphörde monopolet på fordonsbesiktningar i Sverige.

Flera företag kan besiktiga personbilar, lastbilar, maskiner och andra fordon.

För att få utföra besiktningar krävs ackreditering utfärdad av statliga Swedac.

Källa: Swedac

– Det är en slutlig återkallelse för hela verksamheten, så det är allvarligt, säger Tomas Holm, chef för avdelningen fordon och kontroll på Swedac.

Beslutet om att stoppa Clearcar är det mest omfattande sedan marknaden för fordonsbesiktningar i Sverige avreglerade 2010. Bolaget som startade 2012 har 150 anställda på sina stationer, från Ockelbo i Gävleborg i norr till skånska Tomelilla i söder.

Felaktiga besiktningar

Granskningen av verksamheten inleddes i september och bristerna beskrivs som omfattande.

– Det vi kan se är att man inte har tillräckligt förmåga att styra verksamheten som helhet. Själva besiktningarna ska utföras enligt de krav som ställs från Transportstyrelsen och vi kan se exempel på att man inte följer kontrollmetoderna helt enkelt, säger Tomas Holm.

En besiktning utförd hos Clearcar, till och med onsdag denna vecka, är lika giltig som någon annan. Beslutet om att stoppa verksamheten gäller från och med torsdagen.

Motsätter sig

Clearcar säger sig ha vidtagit åtgärder mot alla brister som Swedac påtalat. När bolaget på torsdagen överklagade indragningen begärdes samtidigt så kallad inhibition, att verksamheten ska få drivas vidare tills ett definitivt domstolsbeslut finns. Enligt förvaltningsrätten i Jönköping, där fallet hanteras, kommer ett besked i inhibitionsfrågan på fredagen.

– Om vi beslutar om inhibition gäller inte den här återkallelsen förrän vi bestämmer något annat, och då får de i så fall fortsätta, säger Kjell Hammarborg, lagman på förvaltningsrätten.

Parallellt med juridiken har Clearcar en del praktiska bestyr att stå i.

– Vi försöker komma i kontakt med alla kunder, och alla som bokat och förbetalt får så klart sina pengar tillbaka, säger Kristina Sundén, marknadschef på Clearcar.