Fakta: Ny lag bakom kontrollerna

Det var den 17 december som riksdagen med klar majoritet röstade genom den lag som ger regeringen rätt att "vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet" införa id-kontroller på tåg, buss och passagerarfartyg till Sverige.

Lagen trädde i kraft den 21 december och regeringen aviserade att föreskrifter om id-kontroller skulle införas den 4 januari.

Transportörerna ansvarar för att id-kontrollerna.

Efter midnatt är id-kontroller ett krav på samtliga tåg, bussar och färjor mellan Danmark och Sverige. Utöver själva utförandet måste transportören även dokumentera kontrollerna, men exakt hur det ska gå till är fortfarande oklart.

– Vi är väldigt, väldigt frustrerade och kritiska till det här. Vi vet fortfarande inte hur den här dokumentationen ska gå till, säger Christel Grip, presschef på Swebus, som kör 3–4 turer från Köpenhamn till Sverige varje dag.

Sanktionsavgifter

Enligt den nationella gränspolissektionen kan dokumentationen utgöras av kopior på id-handlingarna, en passagerarlista med namn där det tydligt framgår vilken typ av id-handling varje person visat eller en övervakningsfilm.

Om transportören inte kan visa sådan dokumentation anmäls händelsen till Transportstyrelsen, varpå transportören kan tvingas betala en sanktionsavgift.

– Det är orimligt att tågoperatörerna själva ska behöva tolka föreskriften, hur åtgärderna ska utföras rent praktiskt, sade Björn Westerberg, vd för branschorganisationen Tågoperatörerna, till TT när förordningen blev känd.

Oklart för färjorna

Företrädare för färjebolagen TT-Line och Stena Line säger att de knappt påverkas av de nya reglerna: De gäller inte för resor på över 20 sjömil (37 kilometer). Båda företagen gör sedan en tid tillbaka id-kontroller. Men de vet inte om det finns något straff eller sanktionsavgift om de skulle upphöra med kontrollerna på resor över 20 sjömil.

– Inte som jag uppfattar det. Men det får du nästan kolla med regeringen. Men vi har inte sett att det finns ett sådant krav, säger Stena Lines presschef Jesper Waltersson.

HH Ferries, som kör rutten Helsingborg-Helsingør, beräknar att kontrollerna kommer att kosta företaget 20 miljoner danska kronor för årets första sex månader.

– Vi har informerat Sveriges regering och myndigheter att vi har för avsikt att begära ersättning för våra kostnader, säger företagets vd Henrik Rørbaek till Ritzau.

Dubbla kontroller

Trots id-kontrollerna fortsätter polisens gränskontroller som vanligt, vilket innebär att personer som reser med buss, tåg eller färja från Danmark till Sverige kan bli tvungna att bevisa sin identitet två gånger.

– Id-kontrollerna utförs på bussarna och tågen i Danmark, men sen när de kommer till Sverige sker en gränskontroll. Man kan göra det så smidigt som möjligt genom att se till att ha sina identitetshandlingar redo, säger Ewa-Gun Westford, pressansvarig vid polisen region syd, till TT.

Efter elva års tågpendlande tar Ann-Christin Wesser Ingels nu bilen i stället, från Annelöv i Skåne där hon bor till jobbet i Köpenhamn. Redan under senhösten, när kontrollerna på Hyllie infördes, blev det krångligt, säger hon till SVT. Nu tycker hon den blir ohållbar.

– Jag har övervägt alla möjligheter. Jag har till och med tittat på hur lång tid det skulle ta att i stället pendla över Helsingör, men det går inte heller.