Visit Sweden, som har som uppgift att marknadsföra Sverige i utlandet, har en egen undersida om ”Swedish fika” på sin hemsida där vårt fikande beskrivs som en ”social institution”. Och nog är det något särskilt med den traditonella kaffepausen.

2006 öppnade även den svenskägda kafékedjan FIKA sitt första kafé i New York och Facebook har gillas sidan "The Swedish Fika" av över 75 000 personer, vilka dock tycks vara mestadels svenskar.

Enligt Anna Brones och Johanna Kindvall, författarna bakom boken ”Fika: The Art of the Swedish Coffee Break” som utkom i USA i april, börjar konceptet få globalt erkännande.

►   LÄS MER: Svenskarna älskar sitt fika

– Sverige är väldigt trendigt just nu, och eftersom "fika" är en svensk tradtion blir det ännu coolare, säger Brones till The Local.

Bevis på detta ska bland annat vara det växande antalet caféer som på senare år poppat upp i utländska storstäder som London, New York, Australien, Toronto och Singapore och som erbjuder ”svensk fika”.

– Fika är också konsten att ta sin tid, sa Brones till nyhetsbyrån AFP nu i veckan, och förklarade att det handlar om att ta en paus, luta sig tillbaka och reflektera, något hon menar att människor önskar göra i en allt större utsträckning.