För ett par veckor sedan väckte svenska Sonja Abrahamsson internationell uppmärksamhet efter ett inlägg hon gjort på pr--byrån Visit Swedens konto  @sweden: " Man kan inte ens se om någon är jude, om man inte ser deras penis, och även om du gör det, kan du inte vara säker!?"  skrev hon bland annat. Med det inlägget kastades den 27-åriga småbarnsmamman rakt in i hetluften, då amerikanske stjärnkomikern Stephen Colbert såg sin chans att plocka komiska poänger på inlägget i sin omåttligt populära show, The Colbert report. Talkshowstjärnan har sedan dess drivit en kampanj både i programmet och i sociala medier om att få ta över det svenska kontot. "Visit Sweden har 33 000 följare. Jag har 3,5 miljoner. Det vore galet att inte ge uppdraget till mig", vart ett av hans argument. 

Sedan dess har antalet följare av Visit Swedens twitterkonto mer än fördubblats. Enligt marknadschefen Maria Ziv har Colberts erbjudande varit frestande.  Ändå väljer nu byrån att ge Colbert nobben.

– Vi är jättetacksamma över den uppmärksamhet och visst är det en otrolig chans. Men vi arbetar med att bygga en ärlig bild av Sverige och där har han inte så mycket att tillföra, säger hon till Metro.

Sonja Abrahamssons inlägg var en del av projektet Curators of Sweden, där Visit Sweden låter gästskribenter ta över Sveriges officiella twitter en vecka i taget. Kriteriet är att skribenterna är svenska medborgare.