Efter att den omtalade järnrörsfilmen, där SD-politikern Erik Almqvist skrek saker som ”Blatte-lover, ”hora” och ”babbe”, blev medial har det diskuterats kring filmens upphovsrätt.

Kent Ekeroth, som var med under skandalnatten, är upphovsman till filmen och har sedan att den läckt ut stämt olika medier och fått rätt. I somras stämde han även SVT och krävde att de skulle ”betala skälig ersättning” för att ha publicerat delar av järnrörsfilmen. Totalt krävde han 164 566 kronor,   rapporterar Dagens Media.

Efter flera juridiska turer slår Stockholms tingsrätt nu fast att Ekeroths, som i dag är riksdagsledamot och sitter i justitieutskottet, krav mot SVT avvisas.

LÄS MER: SD-toppar beväpnade sig med järnrör

”Avisas en parts talan anses parten ha förlorat målet och ska därmed ersätta motparten för hans rättegångskostnader”, läser beslutet från Stockholms tingsrätt som blev offentligt i onsdags.

SVT har nu krävt 135 000 kronor i ersättning för bolagets rättegångskostnader. Tingsrätten sätter däremot ersättningsbeloppet som Kent Ekeroth ska betala till 80 000 kronor.

Domen kan överklagas till hovrätten, och Ekeroths ombud Staffan Teste säger till Dagens Media att beslutet kommer att överklagas.

– Det kommer vi att göra. Beslutet låter mycket tveksamt, säger han.

LÄS MER: Nu inleds rättegången mot SD-toppen

SVT förnekat att ett upphovsrättsintrång har skett. Något som också varit i tingsrättens linje då de avvisat en så kallad fastställelseavtalan, ett sätt att fastställa upphovsrättsintrång. Men enligt Teste krävs det att det prövas igen, då det i tidigare mål har accepterats.

– I en mängd mål har en fastställelsetalan godkänts eftersom det är svårt att veta hur stort upphovsrättsintrånget har varit. Motparten har hela tiden hävdat att det inte har skett något intrång och de fortsätter att använda bilderna trots att vi har påtalat att det är ett intrång, säger Staffan Teste till Dagens Media.