Alla nostalgiker blev galna av lycka när artisten Taylor Swift under sin turné bjöd upp skådespelaren Lisa Kudrow på scen för att spela den legendariska låten från Tv-serien Vänner – ”Smelly cat”.

Men det är mycket möjligt att den tillsynes spontana och skämtsamma händelsen i själva verket var en stor, och väl genomtänkt PR-kupp, säger Magnus Söderlund, professor i marknadsföring och PR på Handelshögskolan i Stockholm.

– När man är i en viss period i sitt liv, framförallt i yngre tonåren, så är man väldigt mottaglig för just den musik och skådespelare man gillar, som sätter sig i huvudet och som gör att man aldrig blir fri från det, säger han.

LÄS MER: Pheobe från Vänner gästar Taylor Swift-konsert – och skapar magi

– Smarta marknadsförare kan kapitalisera på det genom att koppla sina produkter till just den typen av saker som man tror att målgruppen ägnade sig åt när de var i den åldern.

De positiva reaktionerna som ett visst objekt för med sig smittar ofta av sig på det samexponerade objektet, säger Magnus Söderlund. Som exempel nämner han månlandningen 1969.

– Många människor som upplevde månlandningen på tv – speciellt när de var i yngre tonåren – tycker att det var häftigt och spännande. Och det har ofta bitit sig fast så starkt i huvudet att man kan använda bilder och annat material från månlandningen 40 år senare när man gör reklam för i princip vad som helst. Då är tanken att de här associationerna som var positiva då ska väckas till liv och bli positiva igen och sen smeta av sig på en viss klocka eller någonting som man samexponerar med bilder från månlandningen.

Taylor Swift kopplas alltså ihop med både Tv-serien ”Vänner” och den legendariska sången ”Smelly cat” genom framträdandet.

– Den här artisten kan ha ett eget varumärke och ett eget intresse av att synas på sociala medier – så det är säkert riktigt genomtänkt.

Och det uppmärksammade inslaget i konserten tycks ha haft stor effekt.

– Sökningar på Smelly Cat har ökat med 5000 procent under de senaste 48 timmarna. Vi ser även betydande ökningar på Smelly Cat-relaterade sökningar såsom sångtext och ackord. Smelly Cat har uppenbarligen fler än nio liv, säger Farshad Shadloo, kommunikationsansvarig på Google.

LÄS MER: "Fifty shades of grey" ökade försäljning av sexleksaker – med 265 procent