Diskussioner mellan gångtrafikanter, bilister och cyklister om vad som egentligen är rätt och fel i trafiken är vanligt och kan ofta bli hetsigt. Metro bad vett- och etikettexperten och cykelentusiasten Mats Danielsson, med bland annat sex Vätternrundor i bagaget, om hans sex bästa tips gällande just vett och etikett för cyklister i stadstrafiken.

Övergångsställen
”När det gäller övergångsställen så vill jag verkligen betona mitten av ordet, nämligen gång. Man hör ofta folk vara irriterade över att cyklister bara kör rakt ut och tror att bilarna måste stanna men man kan faktiskt inte förvänta sig att bilarna ska stanna om man inte hoppar av cykeln.”

Enligt trafikförordningen har du som cyklist väjningsplikt mot såväl bilister som gående vid obevakade övergångsställen.

► LÄS MER: 47-åringens dom: Får aldrig mer cykla

Kommunikation och samspel
”Allt handlar om samspel. Med ett leende och kommunikation med andra trafikanter kommer man långt. Ett leende och gott humör underlättar för alla i trafiken. Jag kan inte nog betona att även om man själv tycker at man har rätt i en situation, och kanske faktiskt också har det, måste man komma ihåg att man som cyklist är oskyddad. Du är mjuk och bilarna är hårda så se till att samspela.”

Säkerhet
”Om du tycker att barn ska använda hjälm så ska det sitta en hjälm på huvudet på alla mammor och pappor också och även om det inte är dina egna barn så se till att vara ett gott föredöme. Se också till att både du och dina barn har fungerande lysen på cykeln för annars syns du inte. Även om du kanske inte bryr dig så visa hänsyn för bilister som förmodligen inte vill köra på dig för att du inte syns.”

► LÄS MER: Vett och etikett: Det här bör du inte göra bland folk

Cykelbanor/ringklockan
”Är det en vanlig cykelbana är det högertrafik som gäller. Är det däremot en kombinerad cykel- och gångbana utan skiljelinje emellan är den ofta bortglömda ringklockan utomordentlig för att varna andra. Det många däremot inte vet är att du som gångtrafikant inte är skyldig att flytta på dig bara för att en cyklist plingar på dig utan det betyder att personen varnar för att den finns där. Cyklisten kan alltså inte kräva att en gångtrafikant flyttar på sig bara för att man ringer på klockan.”

Körning på väg
”Om du är tvungen att köra på vägen, i bilarnas filer, är det viktigt med placeringen av cykeln. Ska du svänga till höger så ska du ligga så långt ut till höger du bara kan och hålla undan från övrig trafik. I korsningar med mycket trafik är det ibland bättre och säkrare att du kliver av cykeln och tar dig igenom på annat sätt.”

Ska du svänga till vänster kan du enligt NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) antingen göra den "Stora svängen", d u håller till höger på vägen och fortsätter genom korsningen till motsatta sidan. Där svänger du till vänster när vägen är fri. Eller den betydligt mer riskfyllda "Lilla svängen", där du cyklar i den högra delen av det vänstra körfältet och därefter gör en vänstersväng.

► LÄS MER: Lukt och hög musik – det här stör vi oss på i kollektivtrafiken 

Trottoarer
”Trottoarer är för gångtrafikanter. Om du ändå cyklar där måste du komma ihåg att du faktiskt egentligen inte har där att göra och eftersom du är på fel ställe är det alltid du som ska väja undan.”

Det är enligt trafikförordningen inte tillåtet att cykla på trottoaren, utom för barn till och med det år barnet fyller åtta år.