Uppdatering: Täby backar om shoppinglägret

Metros artikel utlöste en storm av kritik.

Nu har ansvariga politiker i Täby lovat att ändra marknadsföringen – men lägret blir kvar.

En veckas sommarläger med ”Sex and the city”-liv, fast utan sexet, erbjuds till 11–13-åriga flickor i Täby kommun.

Lägret kallas ”Girl & The city” och går bland annat ut på att besöka designer, SoFo, NK, gå på spa, göra färganalys och ”dricka latte varje dag”, enligt broschyren. Lägret arrangeras av kommunen och kostar 1 300 kronor i avgift.

Mats Blückert är fritidskonsulet i Täby och den som kom på idén.
– Åtminstone i Täby börjar flickor i den åldern intressera sig för att åka till stan och gå i affärer. Grundtanken var att försöka visa på positiva delar av staden, säger han.

Är latte, cityliv och färganalys det man behöver när man är elva?
– Det kan man ju diskutera. Jag brukar säga att de vuxna vill att de ska vara i skogen och få frisk luft, men det är dålig uppslutning till de lägren. Vi försöker se hur man kan få ungdomar intresserade av något som kan vara utvecklande.

Lena Sundström är journalist och författare med en dotter i samma ålder som målgruppen.
– Man kan ju tycka att det finns viktigare saker än att lära elvaåringar att shoppa. Men jag orkar knappt kommentera det här. Det är som en skrattspegel mot hela den galleria-shopping-mode-bantningskultur som jag är så apatiskt upprörd inför.

Mats Blückert menar att de varit medvetna om att lägret kan ses som provocerande.
– Det finns något väldigt känsligt i flickor och deras intressen. Men jag menar att man kan försöka få  in diskussioner om ideal från andra hållet. Är flickorna för smala får vi väl stoppa i dem en bakelse … om du förstår vad jag menar.