Så mycket äkta vara innehåller produkterna

Dippsåser: 

Santa Maria, onion and garlic dip: 1 procent vitlök, 1 procent lök. 

Santa Maria, Dip guacamole style: 1,5 procent avokado.

Rydbergs, guacamole: 76 procent avokado

Old el Paso: chunky guacamole: 14 procent avokado.

Santa Maria, Dip  cheddar cheese style: 4 procent cheddarost.

Old el Paso, cheese and red pepper dip: 8 procent cheddarost.

Kryddmix:

Old el Paso, fajita spice mix: 5,5 procent kryddor. Huvudingrediens: socker.

Santa Maria, Taco spice mix: Andel kryddor anges inte men druvsocker och salt är huvudingridienser. 

Garant, Fiesta kryddmix taco original: Andel anges inte men kryddor är  huvudingredienser.

Annat:

Santa Maria, green jalapeño relish: 5 procent jalapeño.

De produkter Metro kollat är slumpmässigt utvalda.

Vid Metros genomgång visade det sig exempelvis att den färdiga cheddardippen från Santa Maria endast innehåller fyra procent cheddar, att guacamolen bara innehåller 1,5 procent avokado och att en lök- och viklöksdippen bara innehåller totalt två procent lök och vitlök.

Ju mer man kikar på innehållsförteckningarna, desto länge blir listan med frågetecken. I princip alla av de största märkena har åtminstone ett par högst vilseledande produkter i sina hyllor. Utöver dippsåserna tycks kryddmixerna vara en produkt där man gärna förvirrar konsumenterna.

Old el Pasos ”Fajita Spice Mix” innehåller exempelvis så lite som 5,5 procent kryddor, samtidigt som huvudingrediensen är socker.

– Att socker är huvudingrediensen vet nog inte så många. Man kan även konstatera att de har sockerkulör i, vilket man alltså har för att mixen ska få en snygg färg. Tacoköttet får alltså inte färgen från kryddorna, säger  Björn Bernhardson, verksamhetsledare, vice ordförande och grundare av den ideella föreningen Äkta vara.

Att vi ändå köper dessa produkter tror han handlar om att vi faktiskt inte är tillräckligt medvetna om vad vi köper.

– Särskilt inte när det är så enkelt att göra själv. Som med kryddmixen; de flesta av kryddorna den innehåller har man redan hemma. Och för att göra en guacamole är det ju bara att mosa en avokado med lite pressad lime, vitlök och salt, säger han och fortsätter:

– Det de stoppar i produkterna är billigare än de riktiga kryddorna. Det här är en jätteindustri som man förstås vill tjäna så mycket pengar som möjligt på.

Maria Florin är jurist på Livsmedelsverket. Hon säger att det inte är tillåtet att vilseleda konsumenterna. Gör man det ändå kan det leda hela vägen till domstol.

– Syftet är att konsumenten ska kunna skaffa sig en rimlig bild av produkten. När man gör bedömningen om en produkt är vilseledande eller inte ser man till helheten, där både text och bild vägs in.

I taco-fallen menar hon att de dippsåser som lagt till ordet ”style” princip har fria tyglar.

– Men sedan kan man fråga sig: Är det rimligt att göra en guacamole-style med en procent avokado när det vanligtvis nästan är 100 procent? Troligtvis inte.

Vad gäller kryddmixen menar hon att det är problematiskt att det innehåller så pass lite kryddor och så pass mycket utfyllnad.

– Samtidigt är begreppet kryddor väldigt brett. Många skulle nog säga att även socker är en smakförstärkare, även om det inte är vad konsumenterna väntar sig ska finnas i en sådan här kryddmix.

I ett mejl till Metro skriver Sandra Flodström på Santa Maria att de nu ska byta namn på produkterna, både ostdippen och guacamolen:

”Dip-Guacamole style är per definition ingen guacamole utan en dipp inspirerad av guacamole. Men eftersom vi inte vill att någon skall missförstå namnet har vi bytt namn och tagit bort ordet guacamole.  Dip-cheddar cheese style byter också namn. När det gäller lök- och vitlöksdippen så beskriver namnet karaktären på dippen, en tydlig smak av lök och vitlök”.

Old el Paso vill inte kommentera artikeln. I ett mejl till Metro skriver de:

”Tyvärr finns ingen personal på plats för att kunna kommentera detta under den korta tidsramen”.