Så blir du lurad

• En fast summa läggs på din löpande taxa utan att du märker det. Ulf rekommenderar kunder att alltid ta kvitto för att kunna bestrida felaktiga avgifter.

• Ditt betalkort byts ut mot ett falskt när du är ouppmärksam. Innan du har upptäckt att något är fel kan ditt konto ha tömts och du får svårt att bevisa vad som har hänt.

• I stora bilar kan två oliga taxor användas: en för liten bil och en för stor bil. Om den billigare taxan är avtalad så ska den gälla, men det går ändå att använda den andra. Var uppmärksam och spara alltid kvitto, säger Ulf.

• Fel så kallat attribut använd, alltså en förinställd prisnivå. Om du känner dig osäker kan du fråga vad siffrorna står för och vilket attribut som används. Känns det lurt kan du ta kvitto och höra av dig till bolagets reklamationsavdelning.

• Långa omvägar körs, speciellt om kunderna uppenbarligen inte är bekanta med området. Om detta uppdagas blir det svårt för chauffören att förklara eftersom ingen kund någonsin ber om en extra lång resväg, säger Ulf.

I onsdags rapporterade Metro om de många anmälningarna som inkommit till polisens bedrägerienhet rörande taxikunder som blivit lurade på pengar av chaufförer.

Metro har nu pratat med en chaufför på ett stort taxibolag i Stockholm som vittnar om hur vissa konkurrenter och kollegor tar till ohederliga metoder för att lura sina kunder.

– Tyvärr har det kommit in många oärliga i branschen, så det är mycket skit, säger Ulf, som inte vill bli omnämnd med efternamn.


►LÄS MER: Hon krävdes på 100 000 kronor – efter skräckfärd i taxi

Han känner igen metoden som Metro rapporterade om tidigare, med kontokort som byts ut när kunden inte har uppsikt, men han nämner också flera andra som han vet förekommer.

– På taxametern kan man addera fast pris, så om du vill lura en kund kan du alltså lägga på önskat belopp. Men man ska nog inte lägga på så extremt mycket för om kunden tittar på taxametern så syns det ju.

Om detta skulle ske så kommer det att stå på kvittot, varpå du kan höra av dig till bolagets reklamationsavdelning. Det är inte helt lätt för chauffören att förklara varför en extra summa har lagts på, förklarar Ulf.

– Nästan hälften av alla kunder vill inte ha kvitto men jag försöker nästan tvinga på dem det, annars blir det väldigt svårt för dig om du blir utsatt för något, speciellt om du bara har fångat taxin på gatan.


►LÄS MER: Taher, 58, fick inte betalt när han körde taxi – för att han ”inte var svensk”

Han säger också att kunder blir lurade genom att fel så kallat attribut används, alltså en förinställd prisnivå som baseras på olika saker. Och det är inte helt lätt att veta om detta sker.

– Man kan alltid sätta lite press på föraren och fråga vad siffrorna betyder. Känner man dåliga vibbar – betala, ta kvitto, och kontakta företagets reklamationsavdelning. Du kan ju få rätt om det är uppenbara mygel.

Ulf säger att det är väldigt många kunder som är alldeles för ouppmärksamma, och han noterar ofta att han enkelt hade kunnat lura dem om han hade velat. Till exempel är det vissa förare som avsiktligt åker långa omvägar, speciellt om de hör att kunden inte är därifrån.

En annan metod är att chaufförer i stora bilar använder sig av den dyrare storbilstaxan trots att det inte är avtalat.

– Var uppmärksamma, och låt inte föraren knappa in någonting åt dig, rekommenderar Ulf.

►LÄS MER: Hon ville hjälpa Yasir att få jobb – inlägget har delats av tusentals