Här är de vanligaste felen kunderna gör

Metro har pratat med flera taxiförare i Stockholm som har identifierat några av de mest irriterande sakerna som kunder gör.

Dricker alkohol i bilen. Ett problem som oftast uppstår på helgkvällar och nätter. Folk är fulla och beter sig allmänt odrägligt. Värst är det när någon spyr.

Smiter från betalning. Vissa anklagar taxichaufförerna för att lura dem eller tjatar om pengar på andra vis, allt för att komma undan betalningen. Andra springer från notan när bilen har stannat.

Pratar för mycket. De allra flesta kunder är trevliga. Men vissa kan prata överdrivet mycket, enligt förarna. Så mycket så att det blir svårt att koncentrera sig på körningen.

Orimligt bagage. Ibland kommer kunder med alldeles för stort eller för mycket bagage som inte får plats i bilen. Utan förvarning. Det kan vara långa skidor exempelvis.

Vill ”ta en extra” i bilen. Ett vanligt fenomen på helgerna framför allt. När folk ska till klubbarna försöker de ofta tjata på förarna att ta med en extra person i baksätet.

Visar inte respekt. Då och då är folk helt enkelt otrevliga. Det är ett serviceyrke att köra taxi och det handlar om ömsesidig respekt mellan kund och förare för att arbetsmiljön ska bli så god som möjligt.

Claudio Skubla, Svenska taxiförbundet.

Claudio Skubla, Svenska taxiförbundet.

Pressbild

Foto:

Har du någon gång försökt övertala taxichauffören att ta med en extra person i bilen? Du är inte ensam. Det är en mycket vanlig och irriterande fråga enligt de taxiförare som Metro har pratat med.

– Men jag kör inte då. Det är ofta ungdomar och ofta på helgerna som de försöker åka fler än vad som är tillåtet, säger Loai som har kört taxi i ett halvår i Stockholm.

Taxiförarna är överens om att de allra flesta kunderna är trevliga och respektfulla. Men det finns flera sorters irriterande beteenden som är vanligt återkommande.

– Många vill inte betala. De tjatar och säger att jag har kört en omväg, de anklagar mig för att lura dem. Det handlar bara om att de vill åka gratis. Jag brukar släppa av dem för jag har inte tid att sitta och bråka, säger chauffören Hassan som har kört i två år ungefär.

►LÄS MER: Vigselringar och cigg – det här glömmer vi i taxin

En del kunder är trevliga ända till det kommer till betalningen. Då springer de från notan.

– Det har hänt flera gånger att kunderna springer från bilen. När en tjej sprang för ett tag sedan tvingades jag lägga 400 kronor ur egen ficka, säger Loai.

Claudio Skubla, kommunikationschef på Svenska taxiförbundet, tycker att det handlar om allmänt hyfs.

– Som man själv vill bli bemött ska man bemöta andra. På samma sätt som du är artig när du går in i en affär ska du bemöta en taxichaufför. Det är ett serviceyrke, säger han.

LÄS MER: Ubers taxichaufför bjöd Rebecka, 26, på dejt: "Det var obehagligt"

Enligt Claudio Skubla har arbetsmiljön för taxichaufförer haft en positiv utveckling de senaste tio åren. En anledning är att flera taxibolag har installerat kameror i sina bilar.

– Och taxirånen har till stor del försvunnit i och med att kontanthanteringen har minskat avsevärt, säger han.