Fryserna som tidigare fyllts med favoritmärkena Cristal och Bucanero står nu relativt tomma i många av Kubas barer. Orsaken ligger i den anstormning av amerikanska turister som börjat anlända till landet i samband med att USA:s president lättade på landets reserestriktioner i februari. Det rapporterar The Guardian

Bucanero, ett företag som är ett resultat av ett samarbete mellan Kubas stat och Anheuser Busch InBev, och som tillverkar flera av landets lokala ölsorter kommer att behöva ett helt nytt bryggeri för att hålla takten med de privata småföretag och turister som driver upp efterfrågan.

► LÄS MER: Dissidenter får resa utanför Kuba
 

I veckan skrev Kubas bryggerier under ett kontrakt om att leverera 33 miljoner ölflak, mer än vad som de egentligen kan producera. Istället kommer Bucanero behöva importera öl från Dominikanska republiken, rapporterar Costa Rica star.

Under det senaste åren ökade antalet turister från USA med 77 procent, en ökning som ser ut att hålla i sig. För fem år sedan lättade också presidenten Raoul Castro på begränsningar för landets småföretagare, som kan driva privata barer och lättare få tag på öl att sälja än sina statliga motsvarigheter.

– Privata barer kan få tag på öl var de än vill. Jag kan bara sälja vad staten ger mig, sa en ägare i en statlig bar som helt hade slut på öl till The Guardian. Bara en trappa ovan fanns en privat bar fylld med iskall öl.

► LÄS MER: Kuba: Bli ej för påträngande, Obama