Dynamisk rörelseträning. 

Dynamisk rörelseträning. 

Jenny Thörnberg

Foto:

Den största myten om träningsvärk är enligt Caroline Nilsson, PT och grundare av träningssajterna GymGlam och Mammaiform, stretching och uppvärmning skulle förbygga den.

– Träningsvärk är individuellt. Tränade som otränade får träningsvärk. Inte ens elitidrottare kommer undan utan får träningsvärk när de haft uppehåll, säger Caroline Nilsson. 

► LÄS MER: Så åldras du av att inte träna

Träningsvärk är inte farligt. Enligt Caroline Nilsson får du det eftersom det uppstår en svullnad i musklerna och det brukar vara som värst 1,5 till två dygn efter träning.

– Just när det är som värst ska man inte utsätta de musklerna för träning igen men du ska inte heller bli sängliggande, säger hon.

Hennes rekommendation är att ta det lite lugnare, träna andra muskelgrupper och ta promenader för att få igång blodcirkulationen igen. Dynamisk rörelseträning kan lindra.

– Gör en serie av stretchrörelser i stället för att göra en längre statisk stretch, säger Caroline Nilsson och fortsätter:

– Massage, bastu och bad kan också göra att det känns bättre.

► LÄS MER: Här är 6 myter om träning

Anledningen till träningsvärk är enligt henne oftast att du haft uppehåll eller börjar träna på ett nytt sätt. Men det går att undvika smärtande lår och armar.

– Tänk på att trappa upp. Får du ofta träningsvärk beror det förmodligen på att du inte tränar regelbundet, säger Caroline Nilsson. 

Efter ett uppehåll tror många att de kan köra med samma vikter som innan. Men kroppen är inte längre van vilket resulterar i träningsvärk.

– Det är mycket träningsvärk så här års. Man kanske har sprungit på sommarhalvåret och sen kommer man in på gymmet och kör med de vikter man hade innan, säger Caroline Nilsson.