– Det är en klar tendens. Bra bilder är det som kommenteras nästan mest i sociala medier. Det är mycket lättare att få en tydlig identitet med hjälp av bilder än genom att skriva att ”i dag har jag ätit lunch”, säger
Michael Nilsson, konsult på varumärkesbyrån Manifesto. 

I en trendrapport konstaterar Nilsson att Pinterest och Instagram växer stort bland yngre. 

De sociala bildnätverken är i ropet, bilddelandet skapar engagemang. Det senaste är att det nu går att sälja Instagrambilder och tjäna pengar. 

Troligen hade inte heller Way Out West fått så bra deltagande i sin bildtävling ifall den genomförts på Facebook, skriver Nilsson.

– Inte minst unga människor har ersatt Facebook-statusar med att kommentera varandras bilder. Jag tror att vi äldre också kommer att ta till oss det, säger Michael Nilsson.

Programledaren och bloggaren Elsa Billgren har använt Instagram i över ett år, hon använder också Pinterest till att få inspiration till olika inredningar i ”Äntligen hemma”.

– Jag använder nog Instagram varje dag. Mina bloggläsare säger att det blir mer personligt och ännu mer äkta med de bilderna jag laddar upp via appen, säger Elsa Billgren.

– Det blir inte en sådan stor grej som att ta fram en stor systemkamera. Nu är det bara att ta en bild. Det är otroligt enkelt, säger hon.