Fakta: Dödsolyckor

Så många dog i en olycka där en tung lastbil var inblandad januari – juli.

2012: 19

2013: 22

2014: 22

2015: 19

2016: 23

En kollision med en personbil i Karlskoga, en krock i Lessebo och en krock mellan motorcykel och lastbil utanför Stockholm, det är några av sommarens lastbilsolyckor som orsakat dödsfall i sommar.

De senaste åren har antalet dödsolyckor där en tung lastbil är inblandad legat runt 20 mellan januari och juli. I år var det 23 stycken under samma period och den största andelen skedde under senvåren och sommaren.

Lång bromssträcka

Enligt Göran Bolinder, enhetschef på polisen i Stockholm, beror många olyckor på att övriga trafikanter inte tänker på hur stor en lastbil är, vilket ökar risken för olyckor.

– Man tar inte hänsyn till lastbilens döda vinkel, det är svårt för en lastbilschaufför att se till exempel cyklister och fotgängare. En lastbil väger kanske 60 ton och har oerhört mycket längre bromssträcka än en personbil och många övriga trafikanter tänker kanske inte alltid på det. Sedan förekommer ju såklart berusade förare, precis som i övriga trafiken, säger han.

Fler olyckor på sommaren

När det gäller dödsfall i trafiken totalt har 58 personer dött under sommaren, varav 31 i juli, enligt preliminära siffror från Transportstyrelsen. Det är ungefär i samma nivå som de senaste somrarna. Under de senaste tio åren dog flest sommaren 2007, då 107 personer förolyckades under juni och juli.

– Olyckorna går upp över sommaren, det är mycket trafik, många som åker långt och med semestertrafiken ökar risken för olyckor. Men att det skulle vara så mycket fler olyckor i år tycker jag inte. Det rör sig antagligen mest om en slumpmässig variation. De kan åka jojo de här siffrorna utan att de pekar på en egentlig utveckling, säger Hans Johansson.