Budapests gator fylldes på söndagen av tusentals demonstranter som krävde pressfrihet och protesterade mot nedläggningen av Ungerns största oppositionstidning Nepszabadsag.

Tidningen upphörde bara en vecka sedan den publicerat korruptionsanklagelser mot två personer i premiärminister Viktor Orbáns krets, och både journalister på Nepszabadsag och röster inom oppositionen skyller nedläggningen på att regeringen snört åt luftstrupen för medier som inte följer regeringslinjen.

Enligt vänstertidningen Nepszabadsags ägare, den österrikiska magnaten Heinrich Pecina, har nedläggningen dock ekonomiska orsaker inte politiska.

– Det finns en ömsesidig respekt mellan mig och Viktor Orbán men ingen form av beroende, har han sagt till den österrikiska veckotidningen Profil.

Orbáns politik har sedan han kom till makten 2010 flera gånger fått öppen kritik från EU, bland annat vad gäller pressfrihet.