Fakta: Sporteevenemang

Försäljningen av tv-apparater, potatischips och öl ökade markant i Sverige i samband med fotbolls-EM.

Liknande försäljningstoppar har noterats tidigare vid större sportevenemang.

Fotbolls-EM pågick under en månad, från 10 juni till 10 juli. Senare i sommar, 3-21 augusti, arrangeras sommar-OS i Rio de Janeiro i Brasilien.

Den verkliga haussen gällde tv-apparater med stora skärmar, 61 till 70 tum.

– De två veckorna innan EM drog igång noterade vi en jätteökning av försäljningen av stora apparater med 825 procent, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten.

– Efter att EM startat blev det lugnare, men totalt fördubblades ändå försäljningen under juni och juli jämfört med motsvarande period förra året.

Fotboll och kalorier

Relativt många såg också till att öka kapaciteten på sina surfplattor. Försäljningen av abonnemang till plattorna ökade med 30 procent under perioden, enligt Jessica Wallin.

– Det brukar vara så här under stora sportevenemang. Efter EM följer också OS i Brasilien, säger hon.

Lika dramatisk försäljningsökning kan inte chips- och ölproducenterna redovisa. Men uppenbart är ändå att svenskarna proppat i sig betydligt mer av sådana varor än normalt.

Den totala försäljningen av öl i landet ökade under juni med 13,3 procent. Siffrorna varierar lite från producent till producent. Bryggerijätten Spendrups noterar en ökning med 15,8 procent.

– Men det beror kanske inte bara på EM, utan även på att vädret varit ganska bra, säger Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups.

Öl och chips

På konkurrenten Carlsberg är trenden densamma, en ökning av försäljningen med över tio procent.

– Man ser detsamma vid de flesta stora sporthändelser, säger Jörgen Welter, kommunikatör på Carlsberg.

På Estrella, som producerar potatischips, ostbågar, jordnötter och dipsåser, konstaterar man att matcherna under EM medfört fler sålda påsar med tilltugg.

– Det är svårt att veta exakt, men ökningen ligger på cirka 15 procent. Det går att jämföra med jul och nyår då man också samlas framför tv:n, säger Sofi Randén, marknadschef på Estrella.