Strategi- och konsultföretaget Accenture har via webben frågat 28 000 personer runt om i världen, varav 1 000 i Sverige, om deras syn på prylar som är uppkopplade mot nätet. Av svenskarna svarade 6 procent att de planerar att köpa en smart klocka det kommande året. Det är i och för sig ingen liten andel, men det är bara en procentenhet mer än förra året, vilket inte tyder på att en dramatisk ökning är nära förestående.

Det som framför allt gör att genomslaget för klockorna, aktivitetsarmbanden och uppkopplade kameror låter vänta på sig är priset. 60 procent tycker att prylarna är för dyra. 41 procent tycker att datasäkerheten är ett stort problem och 32 procent förstår helt enkelt inte värdet av produkterna.

"Branschen väntar med spänning på nästa trend. Smartphones engagerar inte konsumenterna på samma sätt längre, och många har förutsett att Internet of Things skulle ta över dess roll. Men detta ser tyvärr inte ut att ske under det närmaste året", säger Jonas Wedin på Accenture i ett pressmeddelande.