Fakta: Järnrörsskandalen

Den så kallade järnrörsskandalen briserade i november 2012. Då avslöjade Expressen att tre ledande SD-politiker – Kent Ekeroth, Erik Almqvist och Christian Westling – under en blöt utekväll 2010 förolämpade flera personer med rasistiska och sexistiska glåpord, bland dem komikern Soran Ismail.

Ekeroth filmade flera av händelserna med sin mobiltelefon. På filmen ses Almqvist, då SD:s ekonomiskpolitiska talesperson, beväpna sig med ett järnrör.

Avslöjandena ledde till att Almqvist lämnade både sin riksdagsplats och partiet.

Flera tidningar har publicerat bilder ur filmen och Ekeroth har åberopat sin upphovsrätt och krävt betalning. Bland annat dömdes Göteborgs-Posten att betala Ekeroth 3 100 kronor, och branschtidningen Dagens Media att betala 4 200 kronor.

När tingsrätten avvisade riksdagsledamotens stämningsansökan i februari dömdes han att betala SVT:s rättegångskostnader på 80 000 kronor. Men nu river patent- och marknadsöverdomstolen upp beslutet och skickar tillbaka fallet till patent- och marknadsdomstolen.

– Det är inte alldeles glasklart vilken sorts talan man får föra eller inte. Det är en ganska svår bedömning många gånger, säger hovrättsrådet Kajsa Bergqvist.

Frågan som patent- och marknadsöverdomstolen tog ställning till handlade inte om vilken av parterna som har rätt, utan om fallet ska prövas eller ej. De två domstolarna har gjort olika bedömningar om huruvida de nödvändiga juridiska kriterierna uppfyllts.

Kent Ekeroth, som är Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson, har tidigare vunnit tvistemål mot andra medier som visat bilder från järnrörsfilmen. Han ville ursprungligen ha 164 566 kronor av Sveriges Television. Om han vinner fallet som nu ska tas om blir nästa steg att slå fast vad SVT ska betala honom, vilket kan sluta i förhandlingar eller i en ny rättsprocess.