Fakta: 13 340 alkoholbudskap om året

Barn och ungdomar i åldern 15–24 år nås av alkoholreklam och alkoholbudskap via sociala och traditionella meder i snitt 1 120 gånger i månaden, 13 340 gånger på ett år.

Barn och ungdomar som läser de fyra stora dagstidningarna kan se 50 alkoholannonser i veckan.

De kan nås av sju reklamfilmer för alkohol mellan olika tv-program varje vecka.

De som följer de 20 populäraste profilerna på Facebook och Instagram får på en vecka se någon dricka eller en flaska eller fyllt glas 171 gånger på en vecka.

Alla alkoholbudskap som studerats är positiva.

Rapporten har gjorts av Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet på uppdrag av IQ.

Barn och ungdomar på 15­–24 år nås av alkoholreklam och budskap om alkohol i snitt 1 120 gånger i månaden, enligt en rapport som tagits fram på uppdrag av organisationen IQ.

Utredningen har även tittat på hur alkoholbruket framställs.

– Det är alltid något positivt. Man ser aldrig människor som blir fulla eller gör konstiga saker, säger IQ:s vd Juan-Pablo Roa.

Alkohol i ljus dager

Sociala medier står för en stor del av exponeringen. På sociala medier som Facebook eller Instagram syns ofta någon dricka eller bilder på flaskor och glas, och det är stor skillnad mellan könen.

– Framför allt är det tjejer som sänder ut positiva alkoholbudskap i sociala medier. Man använder sociala medier för att bygga en image där man har kul och festar.

Juan-Pablo Roa är överraskad över de höga siffrorna och tycker att det är hög tid att se över lagstiftningen för alkoholreklam.

Nu kan ett alkoholföretag exempelvis sponsra ett event med kändisar som sedan sprider alkoholbudskapen i sina sociala medier utan att det är reklam, enligt IQ.

Tusentals budskap

– Det är klart att en 16-åring får över 13 000 positiva alkoholbudskap om året får en positiv syn på alkohol.

Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, står bakom rapporten. Vad gäller reklamgränsen säger hon i ett pressmeddelande:

"Många av de alkoholbudskap som når unga idag, inte minst via sociala medier, kanske inte i juridisk mening är alkoholreklam, men det är min starka övertygelse att det i många fall handlar om just marknadsföring av alkohol. Det finns all anledning att fundera över hur vi ska definiera alkoholreklam i framtiden."