Kristina Henkel jobbar på företaget Jämställt.

Kristina Henkel jobbar på företaget Jämställt.

I nya Facebook-gruppen ”Sofia till klassen” uppmanas företag och organisationer köpa tidningen ”Sofia Z-4515” till svenska skolor. Den säljs av EU-migranter för 100 kronor per nummer. 75 kronor går direkt till försäljaren.

– Vi tycker albumet är en jättebra serie om Sofia Taikons liv och en viktig del för att motverka diskriminering är att sprida kunskap. Så vi vill gärna att elever ska få ta del av den här tidningen, säger Kristina Henkel, en av initiativtagarna till Facebooksidan.

Hon jobbar på företaget Jämställt som utbildar lärare i jämställdhet och normkritik. De har nu köpt 30 exemplar av tidningen som de kommer att lämna över till Årstaskolan i Stockholm.

– Det är många barn och ungdomar som har frågor när de ser hemlösa människor och som känner sig maktlösa och tycker det är svårt att förstå. Då tänker vi att om fler företag och organisationer skulle ge bort en klassuppsättning så kan vi komma ut med den här kunskapen och få igång diskussionerna, samtidigt som vi stödjer de som säljer tidningen.

Enligt henne har reaktionerna hittills varit positiva. Bland annat ska EU-parlamentarikern Birgitta Ohlsson (FP) varit en av de första att gilla sidan på Facebook. Årstaskolan ser fram emot att ta emot tidningarna.

– Vi pratade med deras biträdande rektor i dag och hon blev jättejätteglad. Hon tyckte det var ett jättebra initiativ, säger Kristina Henkel.

Forum för levande historia har sedan tidigare tagit fram en lärarhandledning för seriealbumet och tanken är att skolan ska kunna använda tidningarna i undervisningen. Albumet handlar om romer under förintelsen och de upplevelser Sofia Taikon hade under sin tid i koncentrationslägret Auschwitz.

Kristina Henkel och hennes kollegor har köpt tidningen direkt från EU-migranter på stan och uppmanar nu fler företag och organisationer att göra samma sak.

– Vi hoppas att jättemånga skolor får en klassuppsättning. Det skulle vara fantastiskt. Vi hoppas på snöbollseffekten men också att det sprids och att folk tycker att det är något bra.