När Victoria Baumann fick slut på sin medicin, som hon måste ta dagligen, gick hon till Apotek Hjärtat i Frölunda Torg dit hennes läkare hade ringt in medicinen. Men hon fick inte ut någon medicin. Först två dagar senare efter otaliga samtal med både apoteket och läkaren hittade apoteket receptet och kunde lämna ut medicinen till henne

Några veckor senare skadade hennes pojkvän Michael Garderud axeln när en spårvagn bromsade in. Han hämtade utan problem ut sin anti-inflammatoriska medicin på samma apotek, men smärtan i axeln gav inte med sig. I efterhand har det visat sig att det står fel dos på medicinen – i stället för en tablett om dagen skulle Michael ha tagit tre tabletter om dagen.
– Det ska inte inträffa. Och två gånger på samma apotek dessutom. Om det här hade varit hjärtmedicin så hade det ju varit jätteallvarligt. Det kan ju resultera i dödlig utgång, säger han.

Charlotte af Klercker, presschef på Apotek Hjärtat, säger att personalen i det första fallet missförstod kunden, men att apoteket har ändrat i rutinerna för att det inte ska hända igen. När det gäller feldoseringen av Michaels medicin har apoteket inlett en internutredning.
– Vi kan konstatera att vi har brustit i kontrollen i samband med utlämningen av det här läkemedlet och ber kunden om ursäkt för detta.

Får det gå till så här?
– Nej, vi har brustit i kontrollen och det är därför vi har rutinen att när vi upptäcker fel så anmäler vi felen för att för varje gång förbättra våra rutiner.