En man syns skriva under ett protokoll. Sedan stämplar han det varsamt. Processen kan därefter börja. Tillsammans ser vi män som skyfflar bort jord, planterar vackra blommor och varsamt bygger upp en lekpark omgärdad med grönområden. I en annan bildserie ser vi vackra fält, blått vatten och får i mängder. Det rör sig dock inte om en vacker instruktionsfilm eller en video från en amerikansk presidentvalskampanj – det är propaganda från terrorgruppen Islamiska staten (IS).

Terrorgruppen IS, som just nu sätter Syrien, Irak och resten av världen i skräck, har gjort sig kända för sina brutala propagandavideor. Videor där de känslokallt och bestämt halshugger människor, videor som sedan kommer att sändas över hela världen. Men den formen av brutala våldsfilmer är egentligen inte den viktiga propagandan gruppen använder sig av.

Enligt Yannick Veilleux-Lepage, doktorand vid The Handa Centre for the Study of Terrorism and Political Violence, så kan man dela upp IS propaganda i två genrer. Den första är "Avrättningsserien" och andra hemska bilder som har som syfte att visas i internationell media. Den andra, mycket viktigare propagandan, är den som används för att glorifiera livet under IS.

– Det rör sig om videor som visar hur de bygger religiösa skolor, stängsel, reparerar gator och helt enkelt engagerar sig i statsbyggande. Det legitimerar deras aktiviter, säger han.

Den formen av propaganda når ofta dock inte väst, och det är heller inte målgruppen. Målgruppen är människor i närområdet som ska lockas från krigets Syrien och ansluta sig till IS. 

– Propagandan är väldigt målgruppsanpassad och handlar om att skapa en kontrast mellan Islamiska staten och livet i andra stater som framställts som dominerat av åldrare autokrater och en stagnant stat. Det är också därför propagandan sker så öppet, säger Yannick Veilleux-Lepage.
 

Det här är en strategi som funnits länge. Sedan IS först började vinna mark i Syrien och Irak har gruppen valt att fokusera mycket på vad de anser är en idyllisk skildring av livet under terrorgruppen. Från en början tog det sig uttryck i IS-krigare som på Instagram la upp bilder på när de lagade mat, när de deltog i möten och när de klappade sin husdjur.

– Vi har sett flera exempel där ett slarvigt sociala medier-användande gått fel. Under förra året la till exempel en IS-krigare upp en bild där information av var han befann sig fortfarande fanns kvar i bilden, vilket ledde till att flygräder kunde planeras in i området. Sådana saker har lett till att IS ledning tagit ett hårdare grepp om sociala medier. Det är mindre dagliga spörsmål från rekryterna. Propagandan har blivit mer centraliserad och det finns en hög grad av censur, säger han.