– Vi spyr ut information om oss själva utan att tänka på hur den kan användas.

Erik Kjellin, Motormännen, om informationsflödet från nya uppkopplade bilar.

Fakta: Dataskydd och fria val

Motormännen kampanjar just nu ihop med bilistorganisationer i övriga Europa under devisen #MyCarMyData.

Dels efterfrågas tydlig lagstiftning om bilistens äganderätt till den information som uppkopplade fordon genererar.

Andra krav från kampanjmakarna är fria val och rättvis konkurrens på en öppen marknad för eftermarknadstjänster.

Källa: Motormännen.

– Det är som om både polisen, bilverkstaden och försäkringsbolaget sitter i baksätet, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig hos Motormännen.

Nya bilars sensorer, gps och kommunikationssystem genererar allt mer data som bilägaren inte kontrollerar.

– Vi spyr ut information om oss själva utan att tänka på hur den kan användas, och det är väldigt problematiskt ur integritetssynvinkel, säger Kjellin.

Snedvriden konkurrens blir ett annat problem när bara biltillverkaren och dess märkesverkstäder har kunskap om bilens tillstånd, menar han.

Om bilen automatlarmar om problem med bränsleslangen, och samtidigt erbjuder tid på märkesverkstaden, ska det mycket till att först tacka nej och sedan kontakta annan verkstad, förklara felet och boka tid.

– Det blir så många steg att det skapas en inlåsningseffekt, och den gör att andra aktörer på marknaden slås ut, säger Kjellin.

Vid misstänkta brott ska polisen få ut uppgifter, menar Motormännen. I övrigt ska bilägaren styra flödet.

– Det pågår en kamp, främst på EU-nivå, om vem som ska ha tillgång till all data. Lagstiftningen bör moderniseras så att bilägaren har äganderätt och sedan kan välja vad som ska delas och med vem, säger Kjellin.