Igår avslöjade Metro att Ikea retuscherat den Saudiarabiska versionen av Ikea-katalogen. Modekedjan Lindex har på senare år etablerat sig i landet, och har varit tvungna att anpassa sig efter lokala regler. 

Lindex öppnade via franchise sin första butik i Saudiarabien 2008. Det blev starten på en etablering i Mellanöstern, och 2010 stod Dubai och Förenade arabemiraten på tur.

Modekedjan vill att samtliga butiker följer samma koncept, men i just Saudiarabien har de fått göra en lokal anpassning.   

– Vi får inte använda våra egna skyltdockor och måste köpa dockorna lokalt. Vissa köpcenter är väldigt strikta när det kommer till avbildning av kvinnor i butiken, säger Johan Eyram-Isacson, Franschiseansvarig på Lindex, till Metro.

Och fortsätter:

– Lagstiftningen hindrar oss från att sätta upp vissa bilder i butikerna. Vi måste tyvärr följa de lagar och regler som finns.

Då Lindex vänder sig mot kvinnliga köpare har de jobbat hårt för att få anställa kvinnlig personal. Något som varit lättare sagt än gjort. 

– Vi vill anställa kvinnor, men har tidigare alltid fått nej. Nu har vår franchisepartner äntligen fått lov att anställa kvinnor till våra butikers underklädesavdelningar. Eftersom vi bara säljer  dam- och barnkläder har det tidigare känts konstigt att inte få lov att ha kvinnliga anställda i butikerna, säger han.