Trots att den utan undantag återkommer varje år, vintern, så går olycksstatistiken upp när den väl är här.

– Vi byter alltid skor när det är sådant här väder, trots att det inte finns någon lag på grova kängor när det snöar. Det borde vara naturligt att alla inser att om de ska ut och köra när det är vinter, snö och is så ska de ha däck som är anpassade till vädret, säger Hans Nilsson, kommissarie på trafiksektionen i Stockholm.

►LÄS MER: Dags att byta vinterdäck – så gör du

Även om det inte är olagligt att köra utan vinterdäck före den 1 december tycker han att vinterdäcken ska på tidigare, så fort det blir vinterväglag. Och viktigast av allt är att anpassa körningen efter vädret.

– Du kan inte förvänta dig att friktionen är densamma som på torr asfalt. Bilister borde tänka mer på att hålla avståndet och dra ner på hastigheten, säger han.

– Många förlitar sig på att om de har dubbdäck så löser sig problemet. Det gör det inte alls. Däcken har jättestor betydelse men störst betydelse har hur vi beter oss.

Enligt honom är det också viktigt att inte förlita sig på automatiska funktioner i moderna bilar eller låta sig luras av att stora bilar skulle vara säkrare på de hala vägarna.

– Med en fyrhjulsdriven bil har du otroligt fina möjligheter att öka farten, men bromsförmågan är precis densamma som på en tvåhjulsdriven bil. Det jag hör bärgningskillar säga är att skillnaden mot tvåhjulsdrivet är att de fyrhjulsdrivna bilaarna hämtar vi längre ut i skogen.

Vinterdäck – detta gäller

1 december – 31 mars är det lag på vinterdäck vid vinterväglag.

1 oktober – 15 april är det okej att använda dubbdäck

Resten av året är det okej med dubbdäck vid vinterväglag och odubbade vinterdäck, så kallade friktionsdäck oavsett väder.