Några gram kanel i maten ger bättre blodsockervärde och kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, visar forskning från Universitetssjukhuset Mas i Malmö.
– Vi lät friska försökspersoner äta risgrynsgröt med eller utan kanel. De som åt med kanel fick jättefina sockervärden, säger läkaren Joanna Hlebowicz, som nästa fredag disputerar på sin avhandling om matens inverkan på blodsockret.
De "jättefina värdena" innebar närmare bestämt att blodsockernivån i blodet gick upp mindre efter måltiden om risgrynsgröten kryddades med sex gram kanel och att blodsockernivån sedan höll sig mer stabil.
Med hjälp av ultraljudsundersökningar kunde Hlebowicz och hennes forskarkolleger också konstatera att kanelen gjorde att innehållet i magsäcken tömdes långsammare ut i tunntarmen. Även det är bra för blodsockervärdet.
Ett stabilt blodsockervärde är viktigt både för diabetiker och friska. Det anses kunna förhindra kärlinflammationer och minska risken för framtida hjärtinfarkter.
I sin forskning har Joanna Hlebowicz också tittat på vilken effekt frukostflingor, vinäger och olika sorters bröd har på blodsockret. I flera fall syns inga tydliga skillnader, enligt ett pressmeddelande från Umas. Effekten av kanel är däremot påtaglig.
"Det är bra med kanel som krydda", är slutsatsen i pressmeddelandet.
Men på sin hemsida höjer ändå Livsmedelsverket ett varningens finger mot överdriven kanelkonsumtion. Det gäller ämnet kumarin, som var aktuellt i en italiensk varning för svenska pepparkakor före jul.
Kumarin kan i mycket stor mängd ge upphov till leverskador, men redan i samband med pepparkakslarmet slog Livsmedelsverket fast att vanligt kanelbruk i kakor, vetebröd och på gröt inte utgör någon hälsorisk. Däremot avråder verket från att äta teskedsvis med kanel för att normalisera blodsockret. Då kan man få i sig stora mängder kumarin, enligt verkets hemsida.








Blogga om artikeln. Kopiera länken till blogginlägget!

