Branschtidningen Turism & Resors medarbetare åker sedan flera år runt i landet anonymt för att hitta den perfekta turistbyrån. Utbud, komfort och tillgänglighet granskas, och för att undersöka servicenivån ordentligt ställer de ofta frågor på till exempel tyska.

– Det är viktigt att våra ”spioner” provar servicen och bemötandet på olika sätt, säger Bengt Meder, redaktör och ansvarig utgivare på Turism & Resor.

I den färska undersökningen får Helsingborgs turistbyrå 18 av 20 poäng, vilket är en toppnotering sedan detta betygssystem infördes. Förmågan att se vad kunden vill ha är en av styrkorna med Helsingborgs turistbyrå, enligt platschefen Anette Lindstrup.

– Det gäller att kunna läsa av kunden och se hennes behov. Det personliga mötet måste ge mervärde, säger hon.

Hon har ingen aning om när kontrollanterna varit på plats.

– Nej, det måste ha gått till på ett väldigt trovärdigt sätt, säger Anette.

Men även turistbyrån i Helsingborg får ibland frågor som de inte riktigt kan svara på.

– Någon vinter fick vi frågan om hur tjock isen är på Ringsjön. Det låg inte riktigt inom ramen för vår kompetens, skrattar hon.

Även Lund hamnar högt på Turism & Resors lista, med 17 poäng. Sämst hittills i år är Hjo i Västergötland med bara 12 poäng.