Fakta: Stora sociala medier

Facebook: Ett socialt nätverk vars syfte är att man umgås med andra över internet. Förutom att skicka meddelanden och skriva på varandras personliga sidor så går det även att lägga upp bilder, filmer, statusuppdateringar.

Instagram: Ett socialt nätverk där man kommunicerar genom bilder och korta kommentarer till dessa. Här kan alla följa alla och man kan följa både privatpersoner, kändisar och företag.

Twitter: En mikroblogg där man skriver korta meddelanden (upp till 140 tecken) som man delar med sig till andra.

App: En app, förkortning för applikation, är ett program som man laddar ned till sin mobiltelefon. Med appen kan man koppla upp sig på nätet och göra det möjligt att använda funktioner på en hemsida, eller så kan appen fungera som ett självständigt program i mobilen.

Efter playoffmatcherna mot Danmark som tog Sverige till EM blev det klart och tydligt att det svenska landslaget utöver danskarna även slagits mot den mer diffusa motståndaren "media". Frostigheten i press-spelet har fortsatt in på EM-uppladdningen, där flera spelare berättat att de helst slipper prata med journalister.

– Man förstår ju absolut att det är viktigt för att skapa en "hype", nå ut till folket och så där. Men ska jag vara ärlig så har jag det väl hellre som vi har det där borta, säger Lustig, som i klubblaget Celtic tvingas möta pressen max en gång i månaden.

Och kanske kan Lustig i framtiden få sin önskan igenom. Fotbollsförbundet jobbar mer än någonsin med att skapa en egen "hype" genom att självt lägga ut material i sociala medier. Förutom konton på Instagram och Facebook har även en app som visar landslaget bakom kulisserna lanserats inför det stundande mästerskapet.

Ungefär parallellt med att landslaget höll pressträff i tisdags ordnades en chatt med Albin Ekdal och John Guidetti, där vem som helst kunde ställa frågor till spelarna.

– Det var mycket uppskattat. Det var kanske frågor av en annan karaktär, och bara kärlek, säger Bodell.

Vill bestämma själv

Lustig ser fördelar med att själva styra budskapet, i stället för att gå via medierna.

– Då bestämmer man ju själv vad som kommer ut och vad som sägs och man kan kolla om det blir bra eller inte. Här kan det ju ibland bli att det kanske vinklas fel eller att man säger något på skämt men någon journalist tar det som blodigt allvar. Det är väl det som är farligt med det.

Spelarna är själva mer eller mindre aktiva på sociala medier. Många har ett konto på någon av de större plattformarna för att om än inte interagera med så i alla fall göra sig synliga för supportrarna.

– Jag försöker hålla det jag lägger ut till fotboll. Det blir en del kommentarer, säger Jimmy Durmaz.

TT: Läser du kommentarerna?

– Nej.

Inga nakenchocker

De nya möjligheterna att publicera sig gör kanske att de jobbiga frågorna undviks, men öppnar också utrymmen som tidigare varit stängda – som omklädningsrummet – för allmän beskådan.

– Folk i gruppen är så klart medvetna om vad som händer. Jag tror inte att det kommer att läggas ut några nakenchocker. Vi får veta vad som händer och sker, säger Sebastian Larsson.

Några riktlinjer för hur spelarna får använda sina sociala medier finns inte, utan förbundet litar på det goda omdömet.

– De är också medvetna om att de är sina egna varumärken och naturligtvis undviker de att göra någon sorts övertramp, säger Niklas Bodell.