I flera år lurade en dansk sportjournalist olika medier genom att skriva nyheter där påhittade källor användes. Nu får det konsekvenser.

Danska tidningen BT drog på fredagen tillbaka 287 artiklar som journalisten skrivit.

– BT har systematiskt blivit fört bakom ljuset, säger chefredaktören Olav Skanning Andersen, efter att ha gått igenom 4 000 artiklar som journalisten skrev för tidningen mellan 2001 och 2014.

I december, i samband med att journalisten fick sparken från Ekstra Bladet då skandalen uppdagades, drog BT tillbaka 22 artiklar.

Journalisten säger sig inte ha gjort något fel. Han hävdar att källorna finns, men att han medvetet har bytt namn på dem för att skydda dem.

Berlingske Media, som äger BT, polisanmälde journalisten under fredagen. Han misstänks ha lurat till sig 40 000 danska kronor. Pengar journalisten säger sig ha betalat till källor för intervjuer.

– Vi vet inte var pengarna har tagit vägen, säger Skanning Andersen.