Fakta: Det återstår av F1-säsongen

17 april: Shanghai, Kina

1 maj: Sotji, Ryssland

15 maj: Barcelona, Spanien

29 maj: Monte Carlo, Monaco

12 juni: Montreal, Kanada

19 juni: Baku, Azerbajdzjan

3 juli: Spielberg, Österrike

10 juli: Silverstone, England

24 juli: Budapest, Ungern

31 juli: Hockenheim, Tyskland

28 augusti: Stavelot, Belgien

4 september: Monza, Italien

18 september: Singapore

2 oktober: Kuala Lumpur, Malaysia

9 oktober: Suzuka, Japan

23 oktober: Texas, USA

30 oktober: Mexico City, Mexiko

13 november: Sao Paulo, Brasilien

27 november: Abu Dhabi, Förenade arabemiraten.

Avklarade lopp är Melbourne (20 mars) och Bahrain (3 april).

Det skriver internationella motorsportsförbundet Fia i ett uttalande.

De nya kvalloppsreglerna med fler utslagsmoment skapades för att få mer spänning även tidigt i kvalen, men slutade med att åskådarna fick titta på tomma banor. Förare och stallen har inte varit nådiga i sin kritik, och i ett gemensamt brev har de krävt en återgång till förra årets kvalregler.

– De trodde att det skulle bli en förbättring, men jag tycker att det varit väldigt klart att det var en stor försämring. Kvalet blev ett antiklimax där det stod mer folk i depåerna än som var ute på banan, sade svenske Sauberföraren Marcus Ericsson efter årets första kvallopp i Melbourne.

Rent formellt ska reglerna beslutas av F1:s högsta kommission och världsmotorsportrådet (World motor sport council).

Kvalloppet avgör vilken startposition förarna har i Grand Prix-loppet.

De nygamla reglerna innebär tre kvallopp där de sex långsammaste elimineras i slutet av första och andra loppet, medan de tio sista slåss om startpositionerna genom bästa varvtid.