Påskhelgen är en av de mest olycksdrabbade helgerna under året. Värst är det på långfredagen och påskdagen, men även skärtorsdagen är en svart dag i trafiken.
– Dödsolyckorna är framför allt förknippade med att många kör alkoholpåverkade och sent på natten, säger Thomas Andersson, pressekreterare på Vägverket.

Vårvädret påverkar påsktrafiken genom att många förväntas plocka fram motorcyklar och mopeder för första gången för året under ledigheten.
– Fler svåra olyckor brukar ske vid den stora debuten av tvåhjulingarna och många ä ovana förare. De kan även vara svåra att uppmärksamma för andra trafikanter, säger Thomas Andersson.
Under förra året dog 10 personer i trafiken under de fem påskdagarna och 218 personer skadades. Men det verkliga antalet skadade är enligt Vägverket betydligt högre sedan inte alla olyckor rapporteras till polisen.

Till skillnad från förra påskhelgen är i år hela systemet med trafiksäkerhetskameror igång.
– Sedan årsskiftet har medelhastigheten sänkts med 6-8 kilometer på de vägar där de 700 kamerorna finns uppsatta och förhoppningen är att de ska rädda 20-30 liv per år, säger Thomas Andersson.

Sedan första oktober förra året har det också blivit betydligt dyrare att överträda de vanligaste trafikförseelserna. Böter för hastighetsöverträdelser, att inte använda bilbälte eller hålla tillräckligt avstånd till fordonet framför har dubblerats.
– Det som påverkar människors beteende i trafiken är risken att bli upptäckt vid till exempel fortkörning och vad straffet blir. Vi är därför försiktigt positiva till att höjningen ska få snabb effekt på olyckstatistiken, säger Mattias Andersson på Rikspolisstyrelsen.