När slalomsäsongen inleddes var världens bästa åkare inte med.

Norrmannen Henrik Kristoffersen, som vann grencupen och sex av förra säsongens tio tävlingar, är mitt i ett sponsorbråk med förbundet och kom inte till Levi.

– Det är tråkigt. Det tar bort fokus från det vi gillar att prata om. Vi gillar sport och tävlingar, säger den svenske alpinchefen Tommy Eliasson.

Han tror inte att något liknande kommer att hända i Sverige.

– Nej, vi har en bra relation med åkarna. Jag tror att de förstår vad vi gör för dem. Vi vill att de ska tjäna pengar och må bra. Det gynnar oss, säger han.

Eget utrymme

De svenska åkarna har ett utrymme på varje landslagsplagg som de kan utnyttja för individuella sponsorer. Annars är det förbundet, som är långt mer beroende av kommersiella intäkter än de flesta andra idrotter, som får intäkterna från klädsponsringen.

Totalt sett står det kommersiella pengaflödet för någonstans mellan 75 och 90 procent av intäkterna, vilket skulle kunna innebära en risk särskilt i lågkonjunktur.

Tittar på NBA

Eliasson ser det snarare som en styrka.

– Vi är inte beroende av vilken regering som sitter vid makten, av vem som väljs in i RF:s (Riksidrottsförbundets) eller SOK:s (Sveriges olympiska kommittés) styrelse. Vi står på egna ben och bör vara vår egen lyckas smed. Det är inte alltid så lätt men jag tror att det är rätt tänkt, säger han.

För att stärka verksamheten tittar Eliasson utanför landets gränser, på hur NBA (den nordamerikanska basketligan) och NFL (amerikansk fotboll) marknadsför sig.

Målet är att ha "Sveriges bästa rättighet" 2019, då VM går i Åre.