Det visade en Sifoundersökning som företaget Akamai lät göra.

36 procent tänkte se matchen på tv, 16 procent via dator eller mobil enhet och 15 procent genom att lyssna på radio.

"Fotbollslandslagets stormatcher är heliga för många. Det är intressant att notera att radio, som hittills varit ett ganska självklart alternativ till tv:n vid stora sportevenemang, nu utmanas av den allt mer populära och lättillgängliga streamingen via dator, surfplatta och inte minst smartphone", sade Per Sterner, Nordenchef på Akamai, i ett pressmeddelande.

Även på plats

Samtidigt som många följer fotbollslandslaget via medier har en annan trend vuxit fram, enligt idrottssociologen Anders Östnäs vid Lunds universitet.

– Sverige "stannar" på två olika sätt. Dels har vi tv-tittandet, som är samma som tidigare, men nu åker dessutom folk ner och är på plats på ett annat sätt, säger han.

Trend under 2000-talet

Något har hänt under de senaste åren, menar han.

– Det har skett ett skifte, kan man säga, under 2000-talet, att det har bildats stora fansgrupper som samlas till de stora evenemangen. Det började vid VM i Tyskland när det åkte ner 50 000 svenskar på plats. Det är någonting helt nytt och sedan har det hållits vid liv, säger han.

Innan matchen trodde Anders Östnäs att de som hade möjlighet skulle sluta tidigare på jobbet för att kunna se den.

– Det är fredagseftermiddag, sade han.