Fakta: Några regelförändringar

Några av de nya förändringarna inför 2016 års formel 1-säsong.

Ändrade kvalregler med fler utslagningsmoment.

Något mer högljudda bilar.

Minskad radiokontakt mellan teamet och föraren.

Ett ny typ av däckblandning, ultramjuk, med kortare livslängd men med bättre grepp, införs.

Det kommer att bli mindre prat mellan teknikerna och förarna under den kommande Grand Prix-säsongen.

– Det blir mycket mer pluggande för alla oss när det handlar om att minnas sekvensen, saker som vi inte kan bli tillsagda om strategin ändras under loppet, säger brittiske stjärnan Lewis Hamilton, Mercedes, och fortsätter:

– Jag är förväntansfull, det är något nytt och vi är alla i samma båt.

På vakt efter koder

Fyra kontrollanter övervakar vad som sägs över radion i realtid, och har ansvar för tre förare var. Bryter någon allvarligt mot reglerna kan det exempelvis leda till tidsstraff. Kontrollanterna kommer också att vara tvungna att övervaka eventuella kodade meddelanden.

– Vi måste vara lite vaksamma på det. Vi kan till exempel, om vi tycker att något meddelande är konstigt titta på datan från bilen och se om föraren säger något svar på det meddelandet, säger Charlie Whiting.

Tittare har klagat

Han hoppas att regelförändringarna inte innebär någon försämring för tv-tittarna, som kunnat höra pratet i sändningarna.

– Vi har hört mycket klagomål från tittare som är lite less på att höra det pågående ingenjörsstödet till föraren. Det är det vi vill få bort. Men föraren får säga vad han vill, det finns inga begränsningar där, det är vad teamet inte får säga till honom. Du kommer fortfarande att ha det jag kallar saftiga innehållet, om någon gjort något dumt på banan så kan föraren kalla honom en idiot och allt sånt. Det är de sakerna som jag generellt tror att människor vill höra.

Whiting säger att det handlar om att föraren ska köra sin bil på egen hand.

– Inte att han blir instruerad hur han ska köra, så enkelt är det.