Mycket handlade om återhämtning dagen efter 1–0-segern över Norge i Rotterdam, som gav Sverige en bra start på OS-kvalet. Startspelarna körde träning i vatten på hotellet medan de tolv som inte fick någon, eller ett par minuters, speltid tränade fotboll.

– Vi sprang otroligt mycket och vi sprang otroligt mycket i hög fart. Det var skönt att vi hade den formen. För det tror jag gjorde skillnad i en sån match där det handlade kanske mer om fysisk status och vilja än det rent speltekniska, säger Lotta Schelin.

Trots succésegern mot Norge blir det flera förändringar i den svenska startelvan inför nästa match, mot Schweiz på lördag. Redan inför kvalturneringen var landslagsledningen tydlig med att i stort sett ingen utespelare kommer att kunna spela 90 minuter i alla tre matcherna, som alla spelas på konstgräs vilket sliter mer på kropparna.

Tekniken bestämmer

Förbundskaptenen Pia Sundhage pratar om förändringar på flera positioner, och kommer att ta hjälp av den data som finns tillgänglig för att reda ut exakt hur spelarna mår.

Alla spelarna förses med en gps på matcherna som berättar exakt hur stor ansträngningen varit. Förutom hur långt varje individ sprungit talar tekniken även om hur många upprepade spurter de gör, accelerationen med mera.

– En spelare som vill spela kan ju alltid det, och det ska hon också kunna. Men vi har så mycket värden och kan jämföra vad den enskilda spelaren har haft tidigare, säger Sundhage.

– När det är två spelare som är ungefär lika bra... Har vi då lite siffror bakom så tror vi på det och så kör vi bara.

Dubbla pass

Lotta Schelin var en av dem som spelade 90 minuter mot Norge. Lyon-anfallaren har haft OS-kvalet i tankarna länge, och har sett till att anpassa sin egen träning för att kunna vara i så fysisk bra form som möjligt just nu – även om klubblaget kanske haft en annan plan.

– Det är kanske inte så att jag har lagt upp det och sagt att det är för landslaget utan vi har ju Champions League och så också, efter det här, säger Schelin.

– I slutändan så måste man ju följa klubbens upplägg, men jag har ändå verkligen propsat på två styrkepass i veckan och att man kanske vågade trycka på lite mer för några veckor sedan för att man skulle ha någonting att gå på nu. Och även lite i löpningar och sånt, men framförallt styrkan.

TT: Orkar man springa så här i tre matcher?

– Vi har ju en bra fysisk status överlag, men det är mycket löpa. Man ska ju också hitta rätt spelmässigt och där har vi absolut lite att ta på till nästa match. Sedan om det handlar om att vi kör samma spelsätt och byter spelare eller om det handlar om att vi styr vårt spel, det får man se.