Fakta: Formel E

2014–2015 såg den nuvarande formel E-serien sitt ljus. Då deltog tio stall och den förra formel 1-föraren Nelson Piquet Jr, Brasilien, blev mästare. Den nyligen avslutade säsongen skulle ha innehållit lika många stall, men ett drog sig ur. Schweizaren Sébastien Buemi, även han tidigare formel 1-förare, blev mästare.

Inför säsongen 2016–2017 är på nytt tanken att tio stall ska delta i mästerskapet.

Elbilarna kan accelerera från 0 till 100 kilometer i timmen på tre sekunder, och har en topphastighet på omkring 225 kilometer i timmen.

Källa: fiaformulae.com.

I fjol blev Värnamosonen Felix Rosenqvist europamästare i formel 3. Den här säsongen har han vunnit tre lopp i amerikanska Indy Light-serien, kört in som tvåa i ett 24-timmarslopp för GT-bilar på Spa-Francorchamps och så sent som i helgen tog han sina första poäng i tyska standardbilsserien, DTM, när han fick chansen i ett race i Moskva.

Men från och med nu är det alltså elbil som gäller för 24-åringen, som i ett pressmeddelande avslöjar att han är klar för det indiska stallet Mahindra Racing – förra säsongen femma av nio stall i konstruktörsmästerskapet. Rosenqvist, som har skrivit på ett tvåårskontrakt, blir därmed första svensk i formel E och får förra formel 1-föraren Nick Heidfeld, Tyskland, som stallkamrat.

– Det kanske inte var detta som många förväntade sig, men det här är framtiden. Det ska bli riktigt spännande. Formel E är ju nästan som ett världsmästerskap, säger Rosenqvist till SVT.

Formel E-säsongen 2016–2017 inleds i Hongkong den 9 oktober, och totalt 14 race i storstadsmiljö står på programmet med avslutning i New York den 30 juli 2017.

– Rent tekniskt är det en verklig utmaning. Jag ser verkligen fram emot premiären. Stadslopp är lite min grej, säger Rosenqvist.