Fakta: Så gick det förra året

1) Lewis Hamilton, Storbritannien, Mercedes, 381 poäng.

2) Nico Rosberg, Tyskland, Mercedes, 322.

3) Sebastian Vettel, Tyskland, Ferrari, 278.

4) Kimi Räikkönen, Finland, Ferrari, 150.

5) Valtteri Bottas, Finland, Williams, 136.

6) Felipe Massa, Brasilien, Williams, 121.

7) Daniil Kvyat, Ryssland, Redbull, 95.

8) Daniel Ricciardo, Australien, Redbull, 92.

9) Sergio Perez, Mexiko, Force India, 78.

10) Nico Hulkenberg, Tyskland, Force India, 58.

11) Romain Grosjean, Frankrike, Lotus, 51.

12) Max Verstappen, Nederländerna, Toro Rosso, 49.

13) Felipe Nasr, Brasilien, Sauber, 27.

14) Pastor Maldonado, Venezuela, Lotus, 27.

15) Carlos Sainz, Spanien, Toro Rosso, 18.

16) Jenson Button, Storbritannien, McLaren, 16.

17) Fernando Alonso, Spanien, McLaren, 11.

18) Marcus Ericsson, Sauber, 9.

19) Roberto Merhi, Spanien, Marussia, 0.

20) Alexander Rossi, USA, Marussia, 0.

21) Will Stevens, Storbritannien, Marussia, 0.

+ Regelförändringarna

Inför 2016 års formel 1-säsong har en del mindre förändringar genomförts. De främsta är kvalificeringsloppet som får fler utslagningsmoment, något flera förare varit öppet kritiska till. Det tillåts också fler typer av däckblandningar. Motorerna kommer också att låta högre, omkring tre decibel som mest, och mer av det typiska ljudet från de gamla turbomotorerna.

+ Håller Hamilton?

Av 167 starter har han stått på prispallen 87 gånger, och allra högst upp 43 gånger. 2016 kan bli året Lewis Hamilton för tredje gången i rad står högst upp på pallen, och fjärde gången totalt. Då är han nästan i klass med Michael Schumacher (fem i rad, 2000–2004).

– Jag tror att du alltid söker efter perfektion, du lär dig alltid, du växer alltid, både innanför och utanför sporten. Jag ser bara fram emot den resan, säger Hamilton.

Rivaliteten mellan honom och stallkamraten Nico Rosberg är ett ständigt återkommande ämne.

+ Utmanar Ferrari?

Med några iögonfallande tider under försäsongens tester ser Ferrari ut att kunna utmana. Föraren Sebastian Vettel tror att han och stallet har nog för att kunna utmana.

– Frågan är om vi blir klara i tid. Men vi är på god väg, vi gör framsteg, så gjorde vi också förra året.

Han håller dock fortfarande Mercedes som favoriter.

– Men vi försöker att bli framtidens favoriter.

+ Vem vinner Melbourne?

Den som står högst upp på prispallen under Australiens Grand Prix står inte sällan på samma plats när säsongens resultat summeras. Tolv av de senaste 20 segrarna har också slutat som världsmästare. Förra året vann Lewis Hamilton och hemmahoppet Daniel Ricciardo, som kör för Red Bull, har sagt att han inget hellre än att vinna i Melbourne. Under träningen har han sett het ut.

– Det är spännande generellt att köra igen generellt. Men att komma hit, det är känslosamt, herregud. Det är häftigt, säger Ricciardo.

+ Svenskhoppet

Kumlafödde Marcus Ericsson har gjort sitt bästa lopp i F1-karriären just i Melbourne. Kan han prestera bättre i år? Att han och stallkamraten Felipe Nasr återvänder till Sauber borgar för stabilitet, men stallet har inte de pengar som krävs för att fortsätta att utveckla bilen under säsong som de stora jättarna som Mercedes, vilket kan innebära att andra halvan av säsongen blir svår.

+ Nykomlingarna

Indonesien har för första gången en F1-förare, 23-årige Rio Haryanto. Även hans stallkamarat Pascal Wehrlein från Tyskland gör debut för Manor, liksom brittiske Jolyon Palmer för Renault.

– Jag känner ett enormt stöd hemifrån. Självklart är det en stor sak att tävla i formel 1. Jag är väldigt stolt och jag tror att hela landet är stolt, säger Rio Haryanto.

Ett helt nytt stall gör debut när Haas ger sig in i formel 1, som ägs av dollarmiljardären Gene Haas, vars företag Haas Automation tillverkar datorstyrda tillverkningsmaskiner. Haas är det första amerikanska stallet sedan 1986. Förarna är dock fransk (Roman Grosjean) respektive mexikansk (Esteban Gutiérrez).

Renault är nygamla, sedan de köpte upp Lotus. Renault har varit med tidigare (1977–1986, 2000–2011). De har dock för det mesta funnits med i bakgrunden som motortillverkare.

– Det har varit en hel del problem under vintern, allting var lite försenat. Förväntningarna är ganska små och i år handlar det om att lägga en god grund, säger nykomlingen Jolyon Palmer.