Fakta: OS-låtar vi minns - och inte minns

2016, Rio: John Lundvik med "It's all about the games".

2014, Sotji: Ingen.

2012, Peking: Hagsätra Sport (Andreas Johnson/Niklas Strömstedt) med "Hagsätra IP".

2010, Vancouver: Jill Johnson med "The heat is on".

2008, Peking: The Poodles med "Raise The Banner".

2006, Turin: Fame med "All in the game".

2004, Aten: E-type med "Olympia".

2002, Salt Lake City: Markoolio & Excellence med "Vi ska vinna".

Efter försök att göra stora hits av specialskrivna låtar av bland annat The Poodles, Markoolio och Andreas Johnson/Niklas Strömstedt satsar Sveriges olympiska kommitté (SOK) nu på ett namn som är betydligt närmare idrotten.

33-åriga John Lundvik, före detta träningskompis med Carolina Klüft och Sveriges 18:e snabbaste man genom tiderna.

– Det var faktiskt Carolina Klüfts mamma Inga-Lill som fick mig att börja med friidrott. Hon trodde jag skulle tycka det var roligt och frågade om jag ville komma ner till Värendsvallen och prova på. Så under sju år var jag med i samma träningsgrupp som Carolina, berättar Lundvik, som därefter gjort sig till ett betydligt större namn inom musikbranschen.

Bara plan A

Som låtskrivare ligger han bland annat bakom Björn Skifs och Agnes låt de sjöng på kronprinsessan Victoria och Daniels bröllop, Anton Ewalds bidrag "Natural" i Melodifestivalen samt som skapare av musik till filmen Snabba cash och nu senast tv-serien Empire.

Som artist syns han såväl på Allsång på Skansen som i Så ska det låta.

– Jag har bara en plan A i livet, aldrig haft någon plan B som distraherar. Så har det alltid varit för mig, jag går all in. Plan A har hela tiden varit att kunna försörja mig på min dröm, och nu är jag en etablerad internationell låtskrivare. Men det är sjungandet jag brinner för, jag är väldigt lite bomber och granater.

Direkt text

TT: "It's all about the games" släpps först i samband med OS. Hur låter den?

– Den är riktigt hookig. Lätt att sjunga med i, tydlig melodi och enkel och direkt text. Produktionen ligger dessutom rätt i tiden, jag är jättenöjd.

TT: Ibland får man till det, men andra gånger har det blivit några mindre vassa låtar. Varför är det så svårt att skriva vettiga OS-låtar?

– Jag tror det svåra är att det finns så många riktigt klara faktorer. Det är vinst eller förlust, det är spänning, det är facklan, det är tradition, det är känslor inblandat. Mixar man det fel så blir det en riktigt dålig soppa. Man måste vara lite selektiv med kryddningen, kör man för mycket stora moment på en gång så smakar det helt enkelt inte bra. Det är nog det jag tror kan gå fel. Jag har varit mer försiktig.