Fakta: Marcus Ericsson

Född: 2 september 1990 i Kumla.

Stall: Sauber.

Tidigare stall: Caterham.

Debut i Formel 1: Australiens GP, Melbourne 2014.

Lopp: 35.

Poäng: 9.

VM-placering 2015: 18:e.

Stallkamrat: Felipe Nasr, Brasilien.

Aktuell: Inleder årets VM-serie i Melbourne den 20 mars. Det är också spikat att han kommer hem och deltar i Örebro Race Day den 9–10 september.

Fakta: Så körs VM-serien i år

20 mars: Melbourne, Australien.

3 april: Bahrain.

17 april: Shanghai, Kina.

1 maj: Sotji, Ryssland.

15 maj: Barcelona, Spanien.

29 maj: Monte Carlo, Monaco.

12 juni: Montreal, Kanada.

19 juni: Baku, Azerbajdzjan.

3 juli: Spielberg, Österrike.

10 juli: Silverstone, England.

24 juli: Budapest, Ungern.

31 juli: Hockenheim, Tyskland.

28 augusti: Spa-Francorchamps, Belgien.

4 september: Monza, Italien.

18 september: Singapore.

2 oktober: Kuala Lumpur, Malaysia.

9 oktober: Suzuka, Japan.

23 oktober: Texas, USA.

30 oktober: Mexico City, Mexiko.

13 november: Sao Paulo, Brasilien.

27 november: Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten.

För ett år sedan såg Ericsson fram emot att äntligen få köra en konkurrenskraftig bil efter den på alla sätt jobbiga debutsäsongen i Caterham, stallet som inte var i närheten av vad som krävdes för att hävda sig i F1-cirkusen och som gick i konkurs redan innan säsongen 2014 var slut.

Klivet in i en av Saubers bilar var ett stort lyft. Ericsson tog sina första poäng, men den där riktiga fullträffen fick han inte.

Det räckte ändå till att stallet redan somras förlängde kontraktet över 2016.

– Vi ville göra klart för andra (konkurrenter) att inte komma och fråga, säger stallchefen Monisha Kaltenborn och betonar att Sauber gillade vad svensken presterade.

Nöjd med tester

Nu sätter sig Marcus Ericsson i en ny bil och efter testerna i Barcelona är han nöjd med vad ingenjörerna och mekanikerna skruvat ihop.

TT: Vad är det den här bilen har?

– Ett steg framåt på egentligen alla plan. Framförallt "downforce", mer grepp i kurvorna helt enkelt, bilen får med mer fart ut ur dem. Bilen är bättre också i inbromsningarna, mer stabil där och i ingångar i kurvorna. Det är de stora förbättringarna.

– Jag tycker också att Ferrari, som vi använder som motorleverantör, har tagit ett steg framåt. Vi har ett bättre paket, sedan hur det står sig mot de andra får vi se. Det är alltid svårt att säga i Formel 1. Det får vi se i Melbourne, hur vi står rankingmässigt.

TT: Vad var bra och mindre bra om du tittar tillbaka på förra säsongen?

– Starten på förra året hade vi en bil som var bra och som vi kunde slåss om poäng med. Själv fick jag inte ut maximalt. Jag var lite för övertaggad, ville lite för mycket och det blev för många missar. Andra halvan av säsongen ändrade jag lite på den mentala inställningen, lugnade ned mig och började fokusera mer på min prestation. Det visade sig på banan, men tyvärr gick inte bilen lika bra.

– Det ultimata nu är att jag kan starta säsongen som jag avslutade den förra och bilen är tillbaka på en nivå där vi kan slåss om poäng.

Båda hjälper teamet

Tillsammans med stallkamraten, brasilianaren Felipe Nasr, inleds säsongen i Melbourne den 20 mars. Den interna rivaliteten dem emellan fortsätter.

Men den är sund. Eller som Sauber-chefen Monisha Kaltenborn säger:

– Det ska vara en rivalitet. De är inte här för att vara bästa vänner, men det gör inget om de är det. De ska få ut det mesta av bilarna för stallet och naturligtvis för sig själva. Jag tycker att deras rivalitet är hälsosam. Vi har haft andra situationer där vi haft två lag i stället för ett.

Nasr landade på 13:e plats 2015 och hade en något vassare säsong än svensken.

– Det är alltid fokus på teamkamraten, man gör allt för att slå honom och han gör allt för att slå mig. Vi är inte bästa kompisar som hänger och så, men vi jobbar på ett professionellt sätt. Både jag och Felipe har insett att vi måste hjälpa teamet för att hjälpa oss själva, säger Ericsson.