Fakta: TCR (Touring Car Racing)

Reglementet utgår från standardbilar. De är framhjulsdrivna med turbomotorer och en effekt på ca 300 hästkrafter.

Premiäråret 2015 kördes en internationell serie. I år körs dessutom åtta nationella serier.

Nästa år kör Sverige en serie under namnet STCC TCR Scandinavia.

I dag finns åtta biltillverkare som tävlar i TCR. Flera andra är på gång.

STCC:s tekniska reglemente 1996–2017:

1996–2002: Supertouring, sugmotor, 330 hk. 900 kg.

2003–2012: Super 2000, sug-/turbomotor, 270 hk, 1 100 kg.

2013–2016: Solution-F, V6 sugmotor, 420 hk, 1 200 kg.

2017–: TCR, turbomotor, 330 hk, 1 285 kg.

Det har varit känt en tid att STCC får ett nytt reglemente nästa år. TCR-bilen som visades upp på torsdagen kom visserligen upp i 180 km/tim på Solvallatravets korta bana. Men den är mycket mer lik en standardbil än de nuvarande STCC-bilarna. TCR, Touring Car Racing, är framhjulsdrivna modifierade standardbilar, som har tagit racingvärlden med storm.

Första året med TCR-reglemente, 2015, var det premiär med en internationell serie.

Redan i år har det tillkommit åtta nationella mästerskap.

2017 blir det minst ett till – i Sverige, under STCC-flagg.

– Det har exploderat, det beror på att hela världen har väntat på ett touringcar-reglemente med rätt typ av billar, rätt typ av ekonomi. Det bygger på en standardbil, volymbilarna för tillverkarna, säger Jonas Lundin, vd på STCC.

Ett stall klart

Med bara en handfull stall och ett dussintal bilar i år får STCC med det nya reglementet sannolikt en bredare anslutning. Kanske redan till nästa år. Av dagens STCC-stall är det redan klart att PWR Racing kommer att satsa på den nya serien.

– Vi har beställt tre bilar för nästa år. Seat nappade direkt, det är ett kvitto på att det här är rätt, säger Daniel Haglöf, femma just nu i STCC-mästerskapet.

– Det blir produktionsbilar igen, det har möjliggjort att vi kan vara ute i tid. Vår satsning är på fyra år, ett plus tre år. TCR blir en roligare, intressantare produkt, tätare racing, mer som vi hade i det gamla reglementet, och vi kan få fler bilar på banan.

Preliminär kalender

Hur många stall och tävlingar det blir 2017 är inte klart. Minst lika många som STCC har i år ser Jonas Lundin som ett måste.

– Vi räknar med att ha en preliminär kalender till STCC-finalen på Knutstorp den 23–24 september. Jag gissar att det blir åtta tävlingar nästa år och att vi utökar med en, och att det blir någon utanför Sverige. Norden är precis lagom som region att köra den här serien. Målet är att köra i alla de nordiska länderna, tolv race skulle jag kunna gissa inom en snar framtid, säger Jonas Lundin.

– Det är det enda som jag sörjer över är att vi tappar Volvo till nästa år. Jag önskar att de gör någonting. Vill de så är det inga problem att komma med 2018. Jag skulle kunna tänka mig att det 13–14 bilmärken inom ett par år.