De nya spärrarna skulle stoppa plankare, men på köpet har många hederliga stockholmare skadats av spärrar som slår igen innan de hunnit igenom. 

Nu har SL påbörjat arbetet med att ändra säkerhetsavstånden på spärrarna, skriver Svenska Dagbladet. I stället för 5-10 centimeters säkerhetsmarginal ska dörrarna inte stängas så länge det står någon inom 90 centimeter. Dessutom kommer dörrarna stängas mjukare. 

Slussen och Gullmarsplan har redan fått de nya inställningarna. På måndag ska resultaten utvärderas. Om de är positiva kommer samtliga spärrar programmeras om till det nya säkerhetsavståndet, enligt Svenska Dagbladet. 

En konsekvens av de öppnare spärrarna att det blir lättare att planka. 

– Spärren kan stå öppen längre vilket gör det lättare att fuska men vi tycker att vi får ta det, säger Thomas Silvander, chef för intäktssäkring på SL till Svenska Dagbladet.

Från oppositionshåll kommer nu kritik om att den dyra investeringen i spärrar som skulle minska plankandet nu är förgäves, då spärrarna ändå måste göras mer öppna. 

I veckan sa SL:s vd Anders Lindström till Metro att resenärerna själva bar en del av skulden för att passeringen genom spärrarna inte fungerade som den skulle. Han flaggade för en informationskampanj, bland annat på annonsplats i Metro, med instruktioner till resenärerna. 

Uttalandet utlöste ilska bland de som skadat sig i spärrarna. I den satiriska facebookgruppen "Förlåt mig SL" kan klämda resenärer framföra sina ursäkter till Storstockholms Lokaltrafik för att de inte "gjort rätt"i spärrarna.