Anna Fredriksson, författare till boken ”Alla dessa cykelpromenader i Stockholmstrakten”, passerar de nya cykelbanorna vid Älvsjö pendeltågsstation flera gånger i veckan. Hon har mycket att säga om dem:

– Backen ned från stationen är för brant och kurvan alldeles för skarp vid första husknuten. Jag vill inte bli den personen som krockar med en annan cyklist eller med en fotgängare, men hur ska det kunna undvikas? säger hon.

Cykelbanorna är både smala och slingriga, och den del av trottoaren som lämnats till gående är ännu smalare – så även de hamnar i cykelbanan.

Mats Rådberg, projekteringsledare på Exploateringskontoret, beskriver de slingriga banorna som ett ”nödvändigt ont” i väntan på beslut om Tvärbanan ska byggas ut i Älvsjö.

– Vi har tänkt sätta upp trafikspeglar som gör det möjligt att se runt hörnet i den snävaste kurvan, säger Mats Rådberg och beskriver hela bygget som provisoriskt.

Först när det fattats ett beslut om att bygga ut Tvärbanan kan de hus som cykelbanan går tätt intill rivas. När det skulle kunna bli verklighet är i dagsläget högst oklart.

– Det har vi på Exploateringskontoret inte någon uppfattning om, det är en fråga för SL, säger Mats Rådberg.

I slutet av september ska ett nytt SL-center stå på plats, och med nya gångvägar för fotgängarna. Det återstår att se hur det blir då – fram till dess fortsätter kaoset.

Först när det fattats ett beslut om att bygga ut Tvärbanan kan de hus som cykelbanan går tätt intill rivas. När det skulle kunna bli verklighet är i dagsläget högst oklart. 

I slutet av september ska ett nytt SL-center stå på plats, och med nya gångvägar för fotgängarna. Det återstår att se hur det blir då – fram till dess fortsätter kaoset.