I tre år har uppfinnaren och ingenjören Gunnar Asplund arbetat för att hitta ett sätt som gör att elfordon kan köra långa sträckor utan att stanna för laddning. Han har kommit fram till att konduktiv matning – det vill säga samma elteknik som i en leksaksbilbana – är det mest fördelaktiga sättet att mata ström till fordon under färden.

– Vår lösning innebär att bilarna får kraft via en strömskena i vägbanan och tanken är att man skulle elektrifiera alla stora bilvägar i Sverige. Sedan kan elbilarnas batterier användas som vanligt på kortare sträckor, till exempel inne i städer, säger Gunnar Asplund, vd för utvecklingsbolaget Elways.

Projektet som Elways arbetar med har beviljats 9 miljoner kronor i statligt stöd via Energimyndigheten och i maj invigde infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd byggandet av projektets 200 meter långa testbana på Arlanda. Där ska man testköra fram till nästa sommar.

Skulle elrälsen klara en svensk vinter med snö och is?

– Ja, med kontaktarmen som går ner i rälsen så rensas spåren varje gång en bil kör där, så det skulle fungera bra på hyfsat vältrafikerade vägar, säger Gunnar Asplund.

Hur snart skulle vi kunna ha elbilbanor över hela Sverige?

– Först krävs ett par år till av testkörning. Sedan skulle det kanske ta tio år att bygga på alla stora vägar i Sverige, till en kostnad av ungefär 80 miljarder. 

Ärligt talat, hur realistiskt är det?

– Tja … vi erbjuder bara världen den här lösningen, sedan får vi se om den är intresserad.