Fakta

• Svart låda. Sedan den 1 januari 2010 måste alla företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning ha ett certifierat kassaregister med en så kallad svart låda, som gör det möjligt för Skatteverket att kontrollera alla köp som görs. 

• Störst effekt. De ställen där Skatteverket förutspådde att lagen skulle få störst effekt var på restauranger, på kaféer och i mindre livsmedelsbutiker.

Källa: Skatteverket

Landets kaféverksamheter ökade försäljningen med 12,4 procent i juli jämfört med samma tid i fjol. Och hittills under 2012 har kaféerna sett en omsättningsökning på 10,4 procent jämfört med samma tid i fjol enligt siffror från Statistiska centralbyrån.

Faktum är att kaféerna under en lång tid har redovisat ökad försäljningsvolym.

– Visst har tv-kockarna gjort sin del och det har blivit trendigt att dricka kaffe, olika teer och chai. Folk är dessutom mycket mer medvetna om vad de stoppar i sig och söker kvalité. Därför har kedjor och baristor ökat sin volym, säger Therese Guovelin, vice ordförande på Hotell- och restaurangfacket.

Hon får medhåll utav David Zetterström, vd för Fabrique stenugnsbageri, som på fyra år har öppnat sju olika butiker i Stockholm.

– Människor har ökat sin kunskap och är trötta på        e-ämnen. De vill ha kvalité och det är den största skillnaden sedan tidigare, säger David.

Men enligt Therese Guovelin är den kulturella trenden inte den enda anledningen till kaféernas ökning.

– Det är inte så att jag anklagar alla kaféer för att ha varit oärliga. Men visst har kassaregisterlagen bidragit till att den totala om sättningen har ökat, säger hon