Landets kaféverksamheter ökade försäljningen med 12,4 procent i juli jämfört med samma tid i fjol. Och hittills under 2012 har kaféerna sett en omsättningsökning på 10,4 procent jämfört med samma tid i fjol enligt siffror från Statistiska centralbyrån.

Faktum är att kaféerna under en lång tid har redovisat ökad försäljningsvolym.

– Visst har tv-kockarna gjort sin del och det har blivit trendigt att dricka kaffe, olika teer och chai. Folk är dessutom mycket mer medvetna om vad de stoppar i sig och söker kvalité. Därför har kedjor och baristor ökat sin volym, säger Therese Guovelin, vice ordförande på Hotell- och restaurangfacket.

Hon får medhåll utav David Zetterström, vd för Fabrique stenugnsbageri, som på fyra år har öppnat sju olika butiker i Stockholm.

– Människor har ökat sin kunskap och är trötta på        e-ämnen. De vill ha kvalité och det är den största skillnaden sedan tidigare, säger David.

Men enligt Therese Guovelin är den kulturella trenden inte den enda anledningen till kaféernas ökning.

– Det är inte så att jag anklagar alla kaféer för att ha varit oärliga. Men visst har kassaregisterlagen bidragit till att den totala om sättningen har ökat, säger hon