Fakta: Så vill KD bygga linbana

Sträcka: Zinkensdamm-Kungsholmstorg

Restid: Knappt fyra minuter

Kapacitet: 1 500 personer per timme i vardera riktningen

Höjd: Cirka 30 meter

Drift: Elmotor

Kostnad: Utreds

 

Det är Kristdemokraterna i landstinget som presenterar de högtflygande planerna, som skulle ge ett nytt alternativ för resande mellan Södermalm och Kungsholmen. 

– En gondolbana skulle minska restiden med två tredjedelar jämfört med att åka runt med tunnelbanan, säger Karl Henriksson (KD), ledamot i trafiknämnden.

Knappt fyra minuter skulle färden ta, och man räknar med en kapacitet på 1 500 resenärer i vardera riktningen per timme i rusningstid. Tanken är att ett stort antal gondoler med plats för åtta personer i varje ska göra färden på cirka 30 meters höjd över vattnet - tillräckligt för att inga fartyg ska kunna köra in i linbanan. Linjen skulle ansluta till t-banan i bägge ändar, vid stationerna Rådhuset respektive Zinkedsdamm.

Hög turtäthet, kort byggtid och miljövänlig drift är några fördelar som framhålls. Dessutom skulle linbanan sannolikt bli en turistattraktion.

Projektet kräver dock att det byggs höga torn på vardera sidan fjärden, vilket påverkar stadsbilden och kommer att väcka protester. KD menar dock att linbanan, rätt byggd, skulle göra Stockholm vackrare.

Förslaget är än så länge på idéstadiet och är inte förankrat hos övriga partier. KD har anlitat ett italiensk företag, som nu utreder möjligheter, förutsättningar och ungefärliga kostnader.

Karl Henriksson tycker inte att förslaget är orealistiskt. Han menar att det skulle kunna bli verklighet inom en femårsperiod. 

– Man behöver inte alltid göra som man gjort förut. Jag har de senaste året åkt med den här typen av banor i Barcelona, Tblisi och Singapore. Så vi blir inte unika.

Nyligen presenterade trafikkontoret i Göteborg en förstudie kring flera nya linbanor på olika sträckor i staden.