I sitt sommartal utlovade statsminister Fredrik Reinfeldt (M) tunnelbana till Nacka. Nu har han fått med sig Alliansens övriga partiledare, som i en debattartikel i DN i går förklarade att de vill att en gemensam tunnel för väg- och t-banetrafik under Saltsjön utreds.

– Äntligen, säger trafik-landstingsrådet och SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm (M) som länge motsatt sig t-bana till Nacka.

– Äntligen, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M) som tidigare röstat nej till densamma, men som i vintras tänkte om.

Vad betyder regeringens utspel rent praktiskt?

– Att man nu kommer att tillsätta en eller två statliga förhandlingsmän, som ska  diskutera med regionen. Var vi ska bygga, på vilket sätt och hur det ska finansieras. Det gör att vi nu kan komma igång och förverkliga projekten, säger Sten Nordin.

Utesluter det här de andra sträckningarna av tunnelbanan som utreds?

– Nej, det finns ingen politiker som tvärsäkert kan säga vilket alternativ som blir det slutgiltiga. Det måste utredas både tekniskt och ekonomiskt. Vi måste ordentligt utreda möjligheterna med att försörja östra Södermalm och Hammarby sjöstad med tunnelbana.

När kan man räkna med att t-banestationen i Nacka centrum invigs?

– Regeringen har aviserat att det ska gå snabbare att bygga, kan man snabba på processerna så jag hoppas på någon gång 2025–2030.

Då måste det alltså till lagändringar först?

– Ja, men det där kan regering och riksdag klara av inom mandatperioden. Rätten att överklaga är väl en fin sak, men det tar sådan enorm tid innan alla instanser har fällt sitt avgörande.

MP: Ursäkt för att bygga motorväg

Oppositionspartierna välkomnar en utbyggnad, även om Vänsterpartiet hellre hade prioriterat sträckan Haga-staden/Nya Karolinska till Solna Station. 

Utspelet får kritik eftersom Stockholm, Nacka och Värmdö i somras beslutade sig för en gemensam förstudie om utbyggnaden till Nacka, där fyra alternativa sträckningar skulle utredas.

– Det är oacceptabelt att regeringen kör över det lokala självstyret, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i landstinget, och menar att detta förslag bara är en ursäkt för att bygga motorväg.

Då skulle både Nationalstadsparken och skärgården exploateras. Vägverket slog fast i en kapacitetsutredning i våras att Österleden inte var förenlig med klimatmålen.